III.

Ziedaar de overeenkomst en het verschil tusschen de twee Apostelen , aan welke wij de meest ontwikkelde voorstellingen des Christendoms te danken hebben, in eene 7.00 uiterst gewigligc zaak, als het waar begrip des Chiislelijken levens is, gelijk wij vertrouwen, eenvoudig en duidelijk uileen gezet. Wij hopen tevens daardoor geene onbelangrijke bijdrage tot de kennis van de zedeleer van den Apostel johaknes te hebben gegeven. Intusschen meenen wij, dat er iels aan de volledigheid dezer beschouwing onlbreken 7.0u, althans wij zouden het doel, dal wij ons met dit onderzoek voorstelden, niet geheel bereikt hebben , indien wij niet nog met weinige woorden de oorzaken 7.00 •van die overeenkomst als van dat verschil trachteden in het licht te stellen.

En, wat het eerste aangaat, zullen wij niet ver behoeven te zoeken. De oorzaak toch waarom paulus en jouannes, wat de hoofdzaak hunner voorstelling aangaat, in dit gewigtig punt op zulk eene merkwaardige wijze overeenstemmen, ligt in niets anders dan in den aard zei ven van het Christendom, dooi' hetwelk zij gevormd waren, uit hetwelk zij hunne voorstellingen onlleenen en in welks geest zij beide, hoezeer dan elk op zijne wijze, diep waren doorgedrongen. Het Christendom toch is in zijnen aard geene wet, geen uiterlijk zamenslel van leeringen en voorschriften , naar hetwelk de mensch zijn leven, als naar iets buiten zich, hebbe in le rigten. Het is een nieuw levensbeginsel, ontstaande uit de nieuwe en naauwe vereeniging van den mensch met God, door jezus Christus zijnen Zoon. Aan dezen Zoon Gods, die de hoogste liefde betoonde, en alzoo de