den, eri alleen eene groole omschrijvende lijsl derïelve (de Heilige Schrift?) liggen, inet den last, dat men moest vragen om de spijs. De gasten vermenigvuldigden nu de ceremonieën, alles was versiersel ter toediening, zonder spijze, en velen, die nimmer spijs gehad hadden, meenden dat het zoo behoorde en vroegen geene spijs (de Roomsch-Kathol ijke Kerk). l)e Protestanten zagen zeer goed in , dat die ceremonieën vergeefs waren, en hebben nu alleen de beschrijvingslijst der spijzen rondgedeeld, om daarmede zoolang den honger le stillen. Dat die geest verloren is, moet, hoe onverdragelijk hel zij, erkend worden, opdat wij, onze ziekte wetende, tot den geneesheer gaan, opdat wij vragen om den heiligen geest; want dat is het bevel, dat de weg, en het zal ook eenmaal gebeuren. De Christenen, zoo als zij nu zijn, moeten als leerlingen beschouwd worden, zij verkeeven in eenen slaat van voorbereiding om Christenen r dal is met den geest gedoopten, te worden. Dio Christenen van den ouden tijd zijn maar eene voorproef, een model van heigeen eenmaal over de geheele wereld zal gebeuren. Alles wat er thans is, dient om ons vatbaar te maken, en de gelieele verkeerde toestand van latere lijden dringt elk, bij wiea iels Christelijks is, lot het gebed, het maakl het' gevoel van behoefte levendig. Spoedig komt de Heer Welligl cn doopt ons met zijnen geest, opdat het doode levend worde; al wal als voorafgaande voorspeld is, zien wij gebeuren.

Ziedaar eene schets. Er zijn sporen genoeg in hel ^oek, dat het van eenen Katholijken Schrijver is. Bij het menigvuldig aanhalen der Heilige Schrift Wordt de den Kerkvaderen, van welke ook gezegd Wordt, dat wij van hen alleen lcercn kunnen, hoe men