Zoo hebben wij gezien, hoe twee der merkwaardigste partijen, welke de Kerkhervorming hebben voorbereid, en Iwee belangrijke mannen, die steeds onder de voorloopers der Hervormers geleld zijn, naar de getuigenissen van vrienden en vijanden en van hen 7.elve, het Evangelie hebben willen verbreiden tegen over de dwalingen hunner eeuw , zonder dat ons nog regt duidelijk is geworden, wat zij door dit woord verstonden. Wij hebben twee nog meer helderziende Godgeleerden te beschouwen, bij welke wij meerdere duidelijkheid over dit stuk mogen verwachten; onze twee groole landgenooten, wessel gansvoort en erasmus (12).

Wessel gansvoort was geheel en al een Evangelisch Godgeleerde, die zich, vol van geloof en liefde, verre verhief boven de kinderachtige goede werken van zijnen lijd, hoe ijverig nog door de Kerk aanbevolen. Ja, in zulk cenen Evangelischen geest, vatte hij hel Christendom op, dat hij ruim en helder en vrij is, waar luther , en vooral de orthodoxe Theologen

(12) Dewijl de Broeders des Gemeenen levens, in wier scholen wessel gevormd was, veelal niet worden geteld onder de voorloopers der Hervorming, wil ik hier niet van hen spreken, maar toch ter loops opmerken , dat hun Stichter hun voorstelde: »De wortel uwer wetenschappen , de spiegel uvves levens moeten zijn, in de eerste plaats het Evangelie van Christus, vervolgens de levens en schriften der Kerkvaders." Vlijtig werden dus de Evangelieên en sommige schriften der Kerkvaders door hen afgeschreven. Én hoe Evangelisch de beroemdste der broeders, tiiomas van kf.mpei* , het Christendom opvatte, blijkt reeds uit den titel van zijn voornaamste werk, Over de navolging van Jezus Christus. Thoba» nu was een der leermeesters van wessel.