geesles in hel Evangelie. Welke uitdrukkingen alle geheel Luthersch en vooral Melanthoniaansch zijn,.gelijk ook de gansclie geest van dit boekje is. Maar hoe geheel anders spreekt onze Geloofsbelijdenis hier over! Daarin worden alle boeken des Ouden en Nieuwen Testaments stuk voor stuk opgeleid, en wordt verklaard, dat men al deze boeken en deze alleen, met uitsluiting der Apocryphen , voor heilig en Canoniek aanneemt, om liet geloof (de leer) naar dezelve le regelen, daarop le gronden en daarmede le bevestigen , terwijl deze geheele verzameling dan wel legen de overleveringen en bijvoegselen en besluiten der Kerk wordt overgesleld; maar in dezelve geenerlei onderscheid wordl opgemerkt, en zelfs de namen van TVet en Evangelie niet worden genoemd. Reeds hieruit zien wij, dat de Opsteller een leerling van calvyn moet geweest zijn, die zelfs nog verder is gegaan dan zijn leermeester, ofschoon ook deze zelf onze Belijdenis heeft nagezien en goedgekeurd; eene Belijdenis, die door dezen haren eisch, om alle boeken des Bijbels voor Goddelijk le erkennen, zwingli en vooral lutiïer uit de rei der Protestanten buitensluit.

Of meent iemand, dat dit eene toevalligheid is in deze twee Formulieren van eenigheid der Ncderlandsche Hervormde Kerk ? De Ileidelbergsche Catechismus, hoewel bij haar aangenomen, is eigenlijk door een' leerling van melantiion opgesteld en ook in dit opzigt met den geest der geheele Willenbergsche Hervorming doortrokken; gelijk het daarentegen geheel en al den geesl der Geneefsche Hervorming uitdrukt, 't geen hierover in onze Belijdenis wordt gevonden. Men zie slechts op de Augsburgsche Confessie, welke teregt wordt geacht het hoofdgeschrift le zijn, waaruit men den aard en de strekking der Duilsche