Evangelische dan Protestantsclie Clirislenon noemen.

Doch het is niet oin dezen naam alleen te doen; het is om ook door de7.en naam eene zaak te verkrijgen , om een' meer E vangelischen geest bij ons aan te kweeken. Het is om hel Evangelische en Christelijke bij ons meer te doen heerschen over het Oud-Testamentische en Joodsche, en ons te bewaren 1). v. voor preken over hel Oude Testament, die wel Bijbelsch, maar niet Evangelisch zijn; die somtijds des noods in eene vergadering van Joden zouden kunnen gehouden worden, terwijl paulus ons reeds leert, dat de Schriften des Ouden Verbonds ons wijs maken Ier zaligheid, door het geloof in Jezus Christus; om ons le bewaren voor eene Dogmatiek of een leerboekje, waarin leerstellingen van het Christendom uit een gezegde van siozes of van elihu worden bewezen , even alsof siozes of elihu de plaats van Christus liekleeden; om ons te bewaren voor eene bijbelverspreiding, welke meent te kunnen volstaan met den geheelen Bijbel aan kundigen en onkundigen in handen te geven, even alsof dit boek, zonder iemand , die het uitlegt en het Evangelie er in aanwijst, ons konde zalig maken. Van den echt-Evangelisclicn geest, die in dit alles kan en moet heerschen , is de voortreffelijke egeliiï& een voorbeeld. Zijne leerredenen, ook over teksten uit het Oude Verbond, zijn Evangelisch; in zijn zoo zeer verspreid Vraagloekj'e haalt hy geenc bewijsplaats voor een Christelijk leerstuk aan, dan uit het Nieuwe Verbond; en in zijn nog veel le weinig bekend Bijbelsch Leesboekje voor Catechisatiën en Zondagscholen wijst hij op de eenvoudigste en duidelijkste manier aan , hoe het Evangelie voor ons de kern des Bijbels