vermoeden en blijkt ook daaruit, dat die menschelijke wijsheid wel tot dwaasheid vervoerde en in tegenspraak stond met het geloof des Evangelies, waarom dezelve dan ook reeds door den Apostel verworpen werd (18). Ook droeg veel daarvan de kiem der vernietiging in zich zelve; door de koenheid der verbeelding weggesleept, waren er die op het fundament der Christelijke Kerk systema's bouwden, die den hemel schenen te zullen bestormen. — Het overig gedeelte des menschdoms beneden zich te zien, in zijne stoute vlugt zich daarboven te verheffen, vleide niel weinig den hoogmoed. En, wat was dat alles nog? Hel verloor zich meest in ijdele bespiegelingen, het waren menigwerf kasteelen, die meer in de lucht schenen te hangen, dan dat zij zouden gebouwd zijn op het vaste fundament Gods, geheel vreemd aan den geest en de bedoeling van het Christendom. Dit toch had ten doel eene Godsdienst des volks te zijn; in dien geest was deszelfs grondslag gelegd, in dien geest moest daarop worden voortgebouwd, zou dat opgebouwde van eenigen duur zijn. Het wezen des Christendoms toch bestond niet in bespiegelingen der verbeelding, maar in gezindheden „en gevoelens des harten.

Geen wonder dan ook, dat het Gnoslicismu? bij deze gesteldheid der dingen met zijne dikwijls willekeurige en weelderige droombeelden zich niet kon staande houden. De dag heeft al spoedig verklaard , hoedanig dit werk was. Het heeft de vuurproef niet kunnen doorstaan. Reeds in de derde eeuw verminderde deszelfs aanzien en verzwakte allengs deszelfs

(18) Onder anderen blijkt dit uit 1 Cor, 1: 19 volg.