———

naai uc missiescnooi* waar ze enKeie maanden later gedoopt worden en daarna voor goed naar hun dorp mogen weerkeeren.

De speciale scholen.

De genaden gedurende deze vormingsjaren vooral in de H. Sacramenten ontvangen, brengen in velen zulk een kentering teweeg, dat ze uit min of meer bovennatuurlijke beginselen het verlangen opvatten door te studeeren. Om hen deze nieuwe, meer verheven levensopvatting te helpen verwezenlijken, ontstonden als van zelf de speciale scholen, wier doel onder den druk der omstandigheden telkenjare scherper omlijnd werd, zoodat ze nu tot een nagenoeg definitieve organisatie zijn gegroeid. Benevens de scholen voor algemeene vorming bestaan nu eenerzijds : een seminarie, een normaal- en katechistenschool; anderzijds : een middelbare en een landbouwschool, een school voor klerken en eene voor ziekenverplegers.

Van de kandidaten voor deze speciale scholen wordt vereischt dat ze met vrucht het tweede studiejaar van den tweeden graad doorgemaakt hebben, wat feitelijk beteekent, dat ze na de klassen door alle jongens te doorloopen, nog een jaartje langer de lessen op de missieschool hebben gevolgd. Hierdoor worden aan den eenen kant de paters in de gelegenheid gesteld om de kandidaten nauwkeuriger te leeren kennen en uit te kiezen, en krijgen aan den anderen kant de jongens zelf den tijd om hun besluit ernstig te overdenken. Het komt er immers op aan van den aanvang af met vasten tred de nieuwe banen in te slaan. De missionarissen van de posten toonen zich dan ook even kieskeurig bij het aanduiden, als de bestuurders van de speciale scholen bij het aanvaarden van de kandidaten.

Faam en gehalte van school en gediplomeerden kunnen bij deze gestrengheid slechts wel varen. De zwarten inderdaad schatten nu eenmaal alleen datgene hoog, wat een offer van hen vergt. Zet de poorten van de speciale scholen wijd open voor alle liefhebbers en van stond aan slinkt het aantal aspiranten. Deze veeleischendheid waarborgt dus niet alleen de degelijkheid, maar ver-

IHS