wijsheid, werd Hij ontwikkeld door beproevingen en leerde Hij door lijden gehoorzaamheid. Hij is mentch, naar ligchaam en geest opgewassen; opgewassen ook in kennis en heiligheid: — maar nooit kleefde er eenige zonde op Hem. Hij is mentch, en heeft toch dit menschelijke niet, dat Hij, hoe zelden dan ook , somtijds toch dwaalt, verkeerde eerzucht koestert, de wereld lief heeft boven God. En niet alleen, dat Hij voor zich volkomen is: Hij heeft zulk eenen rijkdom van wijsheid en heiligheid en liefde in zich, dat Hy ook oorzaak van toenemende volkomenheid wordt voor allen, die zich aan Hem aansluiten. Het leven, het ware, heilige leven des geestes is in Hem, en stroomt uit Hem voort. Licht is Hij, en in vergelijking met hetgeen door Hem is, is het nacht, duisternis onder de menschen; een nacht, nu en dan slechts door groote mannen, als door enkele sterren, een weinig verhelderd. Hij komt', om die duisternis te verdrijven en alles licht te maken, en ofschoon die Hem niet aanneemt, Hij blijft niets sparen, opdat de duisternis langzamerhand verdwijne en de nacht eindelijk wijke voor den lichtenden dag.

Men plaatse nu eens de grootste mannen van alle eeuwen naast jezus cnmsTus en verklare, zoo men vermag, gelijk hunne voortreffelijkheid, zoo ook deze zondeloosheid en volmaaktheid van jezus ïJit de menschelijke, hoewel aan God vermaagschapte natuur.

Neen, men vermag het niet! Hij is meer dan mensch. Hij is Gods Zoon, een Goddelyk persoon in menschelijke vormen.

Maar, zeggen sommigen, daarom behoeft men nog niet een vroeger leven van jezus aan te nemen. Hg is een Goddelijk persoon, de Zoon van God, dewijl