folianten te wroeten? Ja, geleerdheid behoort aan eene akademie te huis en studie moet er zijn. Maar tot zelfstandige mannen kunnen de jongelingen zich alleen vormen door vrije oefening van eigene krachten. Want de ware wijsheid is, veel gelooven, niets weten, alles onderzoehen (hl. 125-130). Om deze ware wijsheid aan de hoogeschool te leeren, kan vooral medewerken hel zoogenaamde responderen , » iets anders gewis dan les opzeggen" (bl. 190); het disputeren, die echt - akademische oefening, waarin het opponeren lot zelfdenken en zelfoordeclen leidt, het defendeien »reeds op de hoogeschool in practijk brengt, dat ons geheele leven onze gestadige oefening moei zijn en blijven, waarheid voor te slaan en legen alle aanvallen te verdedigen" (bl. 228, 229); hel doen van examens, «gelegenheden voor de Studenten, om in het openbaar aan den dag te leggen, wat zij vermogen" (bl. 23G, 237); het oprigten van sodalitia of vaste Studenten-gezelschappen, waarin zij zich onderling oefenen, door lessen ie herhalen, vragen op te geven, le beantwoorden en deze antwoorden te beoordeelen, onderling te disputeren, enz. (bl. 190, 234). Doch zal dit alles en nog veel anders de regie vruchten dragen, dal dan » op de universiteiten (bl. 206) geen hoogleeraar bij zijne lessen cenc gelegenheid doe voorbijgaan, om op de zedelijkheid zijner toehoorderen te werken: dil kan een ieder, dit moet een ieder: geen medicus, geen jurist, hoe bekwaam ook in zijn vak, of hij moet het uil zedelijke beginselen in de maatschappy uitoefenen: dat ieder, van welke faculteit ook, de moraal bijwone, en de moraal gegeven worde, dat allen er van zalf naar toe slroomen, gelijk in Duilscliland plaats had, toen gellert moraal leerde en bij ons nog plaats