Hem en door Hem kracht tegen ile verzoeking te erlangen?

Wij vatten thans de gemaakte vergelijking in het kort te zamen: De stelsels van pelagius en jacobus zijn beide zedelijke stelsels; het zedelijk element komt in heide sterk uit, ja, mag er heersehend genoemd worden. Pelagius en jacobus hechten beide aan de deugdsbetrachting een groot gewigt en eene hooge waarde; en zij kennen beide aan den mensch veel zedelijke kracht toe. Dit is de overeenkomst. Doch, terwijl het stelsel van pelagius meer eenzijdig zedelijk is, is dat van jacobus eer godsdienstig-zedelijk te noemen (2). En, terwiyl pelagius de zedel^ke bedorvenheid van des menschen toestand ontkent, en de noodzakelykheid der verlossing door Christus opheft, terwijl hij Gods genadehulp slechts tot het kunnen, tot het bezit van den vrijen wil en tot de

(2) Godsdienstig - zedelijk is het stelsel van jacobus , met overwigt, evenwel, van het zedelijke. Hierin verschilt het van dat van paulus , hetwelk godsdienstig-zedelijk, reet overwigt van het godsdienstige, mag genoemd worden. Het valt toch terstond in het oog, dat in het stelsel van pauu'S het godsdienstig element nog ruim zooveel meer uitkomt, dan in het stelsel van jacobus, als in het stelsel van jacobus meer, dan in dat van peugius. Tot het godsdienstig element, namelijk, hrengen wij niet alleen de leer van God, in haren geheelen omvang, en van dc betrekking des menschen, inzonderheid van den zondigen mensch, tot God , maar ook, binnen den kring van het Christendom, de leer van Gods vergevende en verlossende liefde in chbistus , van Christus persoon, werk, verlossende kracht, van het geloof in Hem, van de vergeving der zonden en de verzoening der menechen met God in Hem. Wie nu, die maar eenmaal den Brief aan de Romeinen en den Brief van jacobus leest, wordt het groot, handtastelijk, onderscheid tussehen beide, in het genoemde opzigt, niet terstond gewaar ?