werd, afgeleid wordt uit hetgeen de Profeten heerlijks aangaande hetzelve verkondigd en Gods Engelen bij deszelfs geboorte getuigd hebben. Doch de schraalheid te dezen opzigte moet grootendeels op rekening van den overigens waarlijk bevalligen vorm des verhaals gesteld worden. In deze Evangeliehladen had ook het ongenoegzame der Mozaïsche inrigting aanwijzing verdiend, opdat alzoo de voortreffelykheid van het Evangelie tegenover de onvolkomene werking der wet ware uitgekomen.

Intusschen wordt dit een en ander in de volgende leerzame vertoogen aangevuld. Behalve het genoemde tafereel, de Karavaan te Bethlehem geheelen, worden hier de volgende onderwerpen behandeld, de Bijbel de beste huisvriend, iets over de betrekking tusschen hemel- en aardbewoners, de eerste Christen pinksterdag, Paulus bekeering en Jezus Christus altijd dezelfde. Vorm en inhoud beide bevelen deze stukken aan. Zij getuigen, hoe licht en vrijheid zich •volkomen met warmte voor de zaak des Heeren verdragen. Hier en daar echter stuitten wy op eene enkele uitdrukking, die wel uit het gevormde stelsel zal ontleend zyn. Zoo vroegen wij ons af, of paulus leven en wandel vóór zijne bekeering heelen mogt* de natuurstaat van den mensch buiten Christus. Maar vooral hinderde het ons als dietsmakerij te zien voorgesteld, wanneer men in jezus erkent een verheven wezen van hemelschen oorsprong en toch niet één en dezelfde met den Vader. Hoe! noemt dan niet de Schrijver zelf Hem, eenige regels verder, bl. 209, en wel met het hoogste regt, overeenkomstig de Evangelische Schriften, het zigtbaar evenbeeld van Gods magt en heerlijkheid?