ecnigzins koud Ie zijn. Dwalingen en vooroordeclen worden le keer gegaan, en uil hetgeen johannes schrijft of heigeen len tijde van jezus plaats had, worden niet zelden regt gepaste aanmerkingen naar de behoefte van den tegenwoordigen tijd en met inachtneming van deszelfs verschijnselen afgeleid. Er moge dan ook minder belangrijks, hier en daar zelf iets voorkomen, dat min juist, min naauwkeurig, ja misschien ook min zuiver Evangelisch kan geheeten worden, in het geheel is de geest en de strekking van dien aard, dat hel aan het doel des Schrijvers volkomen beantwoorden kan.

Dit zyn de meer uitvoerige oorspronkelijke geschriften, die ons in handen zijn gekomen. Onder de, althans grootcndcels, vertaalde, vestigen wy gaarne het oog op Stichting en Troost, een godsdienstig leesboek voor beschaafde Christenen, naar het Hoogduitsch van k. m. kirchker, door i. p. riedel, Predikant te Eenrum, Groti. 1841, dat eigenlijk nog lol het slot des jaars, over 't welk ons Overzigt gaat, behoort. Eenc Voorrede, die toont, dat de Schrijver den geest en de krankheden des Igds, zoo als die zich, wel eenigzins overal, maar bijzonder in Duitschland, in beschaafde kringen openbaren , wel kent, moet ons op het standpunt plaatsen, waaruit wij zyn werk als eene bijdrage le beschouwen hebben, namelijk om het loevlugt nemen tot de godsdienst , als het ecnige middel tot rust en bestendig geluk, le bevorderen. Aan deze bedoeling zal het bock door zijnen inhoud kunnen beantwoorden; want het beschouwt dc Christelijke waarheid en het Chris-