in de verschillende denkwijze, hun eigen, of in de onderscheidene omstandigheden, waarin Ilij zelf of zijne toehoorders zich bevonden : — yeleerd heeft jezus toch, geleerd om anderen te vormen en op te voeden. Dit is zoo waar, dat w ij, op het voetspoor van zoo iele anderen, verder mogen gaan en onderzoeken , niet slechts wat jezus geleerd heeft, inaar ook hoe Hij geleerd heeft, welke de bijzonderheden zijner leerwijze waren. Ieder, die niet geheel verwart, wat onderscheiden behoort te worden, gevoelt echter, dat dit laatste geheel iets anders is dan jezus leer zelve. De leer toch is het wezen, de leerwijze is de vorm, in welken die leer wordt voorgedragen. Dat nu voor den bijval of ingang, dien eene hoogst belangrijke leer of waarheid vinden zal, onbedenkelijk veel afhangt van den vorm, waarin zij wordt voorgedragen , en van de wijze, waarop men geleid wordt, om er zijne toestemming aau te geven, is even zeker, als het zeker is, dat het van den vorm alleen afhangt, of uit dezelfde bouwstoffen een gebouw wordt opgetrokken , waaraan elk , die eenig gevoel voor het schoone heeft, zijnen bijval, moet schenken, dan wel een smaak- en doellooze steenhoop.

Het is dus ver van onbelangrijk te zijn, wanneer wij ook opzettelijk den blik vestigen op de leerwijze van jezus. Als wij toch ook in dit opzigt in Hem den grooleli bouwmeester mogen bewonderen ; als het blijken mag, dat Hij, die zoo oneindig meer was dan alle Wijzen der oudheid, ook zelfs in dit enkele opzigt zijne heerlijkheid in de onlwijfelbaarsle proeven zijner wijsheid doel blinken; als zij , die anderen leeren en opvoeden , ook in dit opzigt door den groolsten Meester kunnen worden voorgelicht, dan kan zulk een onderzoek niet onbelangrijk worden geacht, liet