cenen ruimeren zin door ons genomen worden, zoodat wij er b. v. niet uitsluitend de met Hem twistznekende Phariseƫrs door verstaan, maar ook anderen, die, zonder vijandigen zin, ja zelfs met achting en ingenomenheid jegens Hem bezield, noglans meer of minder tegenstand aan zijne denkwijze, wenschen en bedoelingen boden. Terwijl wij eindelijk nog opmerken , dat het ongerijmde hunner tegenwerpingen nu eens gezocht moet worden in dwaling des verstands , dan eens in dwaling en boosheid des harten , nu eens reglstreeksche tegenwerpingen betreft, dan eens listige strikken vleyend voor de voelen van jezus nederlegt. Als wij met een polemiesch spreekwoord de handelwyze van Hem, die slechts leven wekken en behouden wilde, moglen ophelderen, het zou zgn, iemand, met zijne eigene wapenen te dooden, of, gelijk het ook genoemd wordt, argumenta ad hominem, bewijzen op den man af, te bezigen. Doch laat ons thans op het aangenaam terrein van jezus openbaar leven ons begeven, om op hetzelve de bedoelde bijzonderheid in zijne leerwyze in verschillende proeven op te merken.

Bedriegen wij ons niet geheel, dan zien wij al aanstonds bij den doop van jezus, hoe Hij, door 111 te gaan in den geest des Doopers, liet ongerijmde van deszelfs tegenwerpingen van zijn standpunt hem aanwijst. Jezus toch komt aan de Jorduan en wensclit van johannes gedoopt te worden. Dat vindt bij johannes geduchten tegenstand. Hij weigert het Hem zeer, en zegt, dat hij veelmeer noodig heeft, om van jezus gedoopt te worden. En toch acht jezus het noodig. Maar wat valt er te buigen aan