alleen het geloof kan ontstaan en het Christelijk leven worden mtgeoefend. J
Nu geeft de Schrijver, zoo als hij het noemt, eene schets der Christelijke Ze,heieer. Uit hel geloof als wortel , wast het geheele Christelijke leven op. ' Het geloof eigent zich Christus toe, streeft naar gelijkvormigheid met Hem en daardoor met God. In Hem
sTeld ' „T Cn deUgden aanscho»^lijk voorgeteld. De beweeggrond des geheelen Christelijken
levens „ de liefde tot God, christus, den naaste-
«* ontstaat door de liefde van God (en chhistus).'
Het eigenaardige der Christelijke deugd bestaat in
teliSke i ET( • Van °rnVaarde en onmagl- De Ch riste gke deugd „ van wege haar onbereikbaar doel
altijd een voorwerp der hope, cn het nooit voleinigd leidt tot een aanhoudend strijden en streven
dS Sr111"5, diCnSlbaar ^
gemakkelijk afgeleid, hoe de ChristelfjkT goest'Tich openbaart in bijzondere pligten en deugden.
het Ch M-rft, 0DS dC Schr«Ver '!cn inhou<l van Christelijk geloof nopens-den slaat na den dood
en de voleindiging van alle dingen. Vele zaken
baah 7 !'°S ge°PenIjaard' ™<Jat ons de valon li'et 'onlbreekt. Het Christendom rust op het idéé eener andere wereld. De -eest zal d.nr
met ewustheid, zalig of onzalig voortleven- dat begm. onmiddellijk *
ld m, 7". T "" ' ««<.>•* veree-
Jd. Elks toestand na den dood ontwikkelt zich
lev C 1 'Cmï' We'ke reCC,S purende het aardscbe en door de zedelijke rigling des gemoeds gelegd
»■ De wederkomst van christus is nu eens ziine
geestelijke wederkomst, dan de openbaring zijner