streken over ile Jordaan naar Pcreu en Busanitis, voornamelijk naar de stad Pella, in üecapolis. In hen, gelijk als in hunnen Heer, kwam het Goddelijke in strijd (conflict) met de wereld en werden ook 7.ij door die wereld, gelijk hun voorspeld was, gehaat, gedrukt, vervolgd. De nood is onvermijdelijk. Slechts om verligling durft men bidden, en dat die vlugt niet in ongunstig jaargetijde of onder belemmerende omstandigheden geschiede (5). Voor de tweede maal was het alsof de zonde zich in Jeruzalem in hare grootste kracht wilde toonen en doen zien, lol welk eene hoogte zij het weet te brengen. Zij werd daar nu op nieuw, maar voor het laatste, openbaar in bare afgrijselijke gedaante. Die hoogte moest wel door eigene zwaarte instorten. Hoe moest de liefde niet lijden (0), het gevoel verdooveu, het leven sterven. Weldadig en wenschelijk is de vlam, die de godslastering verstikt, het zwaard dat den mond van den vloeker doet zwijgen, de asch die de gruwelen bedekt. Weldadig en wenschelijk om der uitverkorenen, om der menschheid en Christenheid wil, dat die dagen verkort werden, dat einde werd bespoedigd.

C. Onzekerheid, zorgeloosheid. Matth. XXIV: 36.

»Doch van dien dag en ure weet niemand, ook niet de Engelen der hemelen, dan mijn Vader alleen. 37. En gelijk de dagen van koach waren, alzoo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des menschen. 38. Want

(5) ÏUtthmjs rekent hiertoe de Sabhath, \s. 20. Hieraan herkent men het Joodsche -van lijn Evangelie.

(6) De liefde wordt in de II. S. meermalen eigenaardig vergeleken bij eer. ytiur; — dat -vuur tou nu verkoelen.