is. Wij willen daarvan iels wedergeven; wij wenschen het, waarom zouden wij het verzwijgen? ook hen te doen aanschouwen, bij welke de naam van den teregt als in waarheid Christelijk geachten neander misschien iets kan afdoen, om hen met minder vooroordeel te doen zien en overwegen, hetgeen niet in allen deele met hunne eens gevormde begrippen overeenstemt.

Het is, opdat wij er ook dit bijvoegen, onlangs nog in ons Tijdschrift opgemerkt (J), dat meander de geschiedenis der Christelijke Kerk is gaan beschrijven , beginnende met de tijden na de Apostelen, en naderhand gedrongen is er een' grondslag aan te geven, door de Apostolische Kerk afzonderlijk te behandelen , ja door er ten laatste ook het leven van Jezus bij te voegen, waarvan hij had behooren te beginnen. Bij onze bekendmaking volgen wij dan de omgekeerde, de naar ons oordeel ware, orde van zaken; en gelijk wij reeds voor een' geruimen tijd neander's leven van Jezus, hoewel veel later uitgekomen, getracht hebben te doen kennen, ook als behoefte des tijds en in 'verband met eene voorafgaande uitvoerige mededeeling, aangaande het zooveel opzien barende werk van strauss , dal, schoon mede het leven van Jezus getiteld, den Christenen jezüs in zijn leven ontnemen wilde, zoo vervolgen wij nu met de beschouwing van der Apostelen arbeid, of liever nog van de gronding en eerste ontwikkeling dier Kerk , aan welke jezüs in en door zijn leven het leven gegeven heeft.

Een woord moeten wij hier nog vooraf opmerken over de verhouding van de eerste tot de derde uit—

(1) Jaarg. 1841. III. 682.