klaarde God (4). Hij verdiende dan ook het Licht, het waarachtige Licht genaamd te worden , geschikt en bestemd, om, door Zijne verschijning onder menschen, een ieder, naar geest en hart, te verlichten (5). — Zoo begint men het reeds te beseffen, hoe de komst van dien Zone Gods menschen lot de ware levensgemeenschap met God moest kunnen verheffen. Immers die Zoon had het ware goddelijke leven, in volkomene gelijkheid aan den Vader, in zich zei ven. En door in menschelijke gedaante onder menschen te verschijnen, bragt Ilij nu dat goddelijke leven als midden onder hen. — Maar hieruit volgt dan ook van zelve, dat johakkes voor de. erkentenis van de menschwording diens Zoons van God ten sterkste strijden moest, en met allen ijver te velde trekken tegen hen, die deze loochenden. Zij waren, jn zijnen lijd, reeds opgestaan onder de Christenen, die den geschiedkundigen persoon van jezus cüristus , als zoodanig, weigerden te erkennen, en of jezus en den chkistus onderscheidden, of geheel en al een scbijnwezen van den menschgewordenen Heer maakten (G). De laatsten, die ook vooral in Klein-Azië en met name te Ephezus, waren opgekomen, duidt johannes, in zijnen eersten Brief, kennelijk genoeg als anti- Christenen aan ; valsche Profeten , die uit God niet waren; wier komsl te verwachten was, gelijk zij nu verschenen waren, maar tegen wier verleiding de Christenen niet genoeg op hunne hoede

(4) Ev. Joh. I: 18; (5) I: 4, 7-9.

(6) Zie lücke's Commentar, S. 65 folgg.; hase , Kirchengeschichte, S. 50, 51. Men kan ook vergelijken de Inleiding van van beu pilh tot johannes Evangelie. Zie ook mijne Beschouwing der schoonheid van Joh. Evangelie, 1)1. 10.