I

voor het Britsch Imperialisme tegen het nationaal streven van Indië ! Was dat nu geen reden om te staken ?

Dit plan viel dus in duigen ! En toch schreven ze den volgenden dag in de kranten, dat de Rector een zeer laakbare houding aangenomen had, dat hij het nationaal gevoel van Indië gekrenkt had en een aanhanger was van den gehaten Brit.

Als ge echter gaarne beleedigd wordt, is het niet moeilijk te bewijzen dat ge beleedigd werd. Het eerste opzet was mislukt. Toen klom de andere Bose op het verhoog en verklaarde, dat hem bevolen werd zijn aanspraak te voren aan een der professors te toonen -—- dit gebruik bestond sinds 75 jaar, en werd altijd door eenieder natuurlijk gevonden. — Dat was een schennis van zijn vrijheid, een beleediging tegen hem, tegen al de studenten van het college, tegen al de studenten van Bengalen. Ze zouden dien smaad niet verduren. Meteen maande hij al de studenten aan de zaal te verlaten.

Eenige kopstukken, die wisten wat er gebeuren moest, juichten toe en een paar honderd Hindoes gingen buiten. Daar hielden ze meeting, scholden den Rector en al de paters uit als huichelaars en riepen, dat ze zulk een hoon niet verdragen zouden in hun eigen college. Want St. Xavier's was Hun college en niet van die huichelaars ! Het werd immers gebouwd met het schoolgeld, dat zij betalen. Staken zouden ze, staken tot de Rector zijn leedwezen uitgedrukt had over den smaad heden den studenten aangedaan.

Vreedzame belegering.

Ter gelegenheid van « Rector's Day » hadden we twee dagen verlof. Ondertusschen konden de heethoofden alles goed overleggen en de andere ophitsen. Het parool was « Het studentenfront voor vaderland en vrijheid ». Wat hun grieven en eischen met hun vaderland en hun vrijheid gemeen hadden, weten ze niet goed uit te leggen, maar als er spraak is van vaderland en vrijheid, is er geen spraak meer van redeneeren, alleen nog van meeloopen en meehuilen.

Ze deden hun uiterste best om de Mohammedaansche studenten bij hen te doen aansluiten, maar de overgroote meerderheid weigerde met de stakers mee te doen.