Oude boeken getuigen, dat China oorspronkelijk Christelijk is geweest. De eerste keizer Fu-hsi is uit judea in China gekomen. » En tot slot een zin met knaleffect : « De Chineesche wijsheid is maar een flauwe weerschijn van de Christelijke leer. » En trots krassen de polemisten hun naam onder het werk.

Yang antwoordt met een brochure : «Ik kan niet zwijgen. » De aantijgingen tegen het Christendom inspireeren P. Buglio tot : « Ik antwoord, omdat ik niet kan zwijgen. » Hij had Yang niet beter bekend kunnen maken aan het volk, dat Yang gaat aanzien als de verdediger van de Chineesche beschaving. De vonk is overgesprongen en Schall ontvangt den schok.

Zijn rechterhand en zijn tong zijn verlamd door een beroerte, 20 April 1664. Tegen hem en tegen de paters Verbiest, Magalhaês, en Buglio en vier Chineezen begint Yang 15 September een proces. « De aangeklaagden zijn landverraders, zij preeken een afschuwelijken godsdienst en doceeren dwaze astronomische theorieën », zoo luidt de beschuldiging.

Zelfs een politie-agent krijgt bij het verhoor medelijden met den zieken, vermagerden Schall en haalt een tapijt, waar hij op kan zitten. Zoo goed hij kan, verdedigt Verbiest zijn ouden leermeester. Na het verhoor laat Schall zich naar de kapel brengen, waar hij om sterkte bidt, om zegen voor de missie, om verzoening met den vijand.

De doodstraf.

De grofste lasteringen verspreidt Yang : « Dertig duizend soldaten staan in Macao gereed om de paters te verdedigen. De biecht is maar een list om elkaar orders over te brengen. De missionarissen zijn verdreven uit Europa en komen hier revolutie prediken. » De rechters, die iets van de paters weten, weigeren het te gelooven, maar gedurende de drie weken, dat er over het vonnis wordt beraadslaagd, weet Yang ten koste van 400.000 taëls de publieke opinie zoo te wenden, dat de paters gevangen worden en allen behalve Schall — wegens zijn staatsambt — geboeid.

HIERNAAST : Tempel van de 10.000 tijden (Peking).