irslag van de Centrale Pastorale Confe rentie, gehouden te Zwolle 13 Aug 19&3.

d^fftciCEÏc 25tritï)tim

Dogmatiek en dogmengeschiedenis van den in de prediking moet hebben, de bekommerde,

daarom, dat ons artikel aanleiding gaf, niet door bijzondere leerstoelen vgr w^meejen is ^^^0! Gee^ gewees ' Islam. , ^Worff elntwo^rd dat niet alle toestanden

alWr, ' " n - Wninpr maar ook aan Ds dat dit de voorkeur verdient. Niet de machtste^a Gemeente Gods uit een zondige vermenging 4e. Elenctiek in betrekking tot den Islam. Wordt geantwoord, aat met aue roes anaen

Ween aan Ds. Kuiper maar ook aan u*. ^ ^ ^ de t(?ling der partijen zelf ™ a^wereld uit te ieiden door haar te doen ^it Artikel van Dr. Houtsva: „der Islam" in ééne predikatie kunnen worden behandeld. De

_ ursema van Tjithuizen 1 - ' moet dezen strijd beslissen. breken met een bestuursinrichting in 1816 aan de jn Lehrbuch der Religions geschichte van Dr. spijs moet bereid, maar met ge a w .

ninger Kerkbode meer licht te ontsteken. -g zecie]jjk gebruik der rechtsmacht. Gereformeerde Kerken opgelegd, waardoor die p ^ Chantepie de la Saussaye. ie Band, 2e Leeraar iets merkt m de gemeente, aa nie

Dat concentratie van onzen zendings- -^et *s 0p ^eze gr0nden, dat wij voor het U0ndige vermenging gehandhaafd werd. Het is wel • pre*^ur^ 1897. goed is, zoo spreke hij daar niet terstond tegen,

arbeid op Midden-Java ons in het belang forum der publieke opinie en voor dat in waar dat ook »veel vermengd volk'MExod i:a ^ g Artikei 'van Dr. C. Snouck Hurgronje: maar wachte op een gelegener tijd.

van de zending het meert wenschelijk voor- •, Lands Jaal vtijmoediglijk e» met klem ggg De Islam; Gids va» ,886. " .Of ook rekemng moet «houd» m de pre-

komt, is door ons nooit verzwegen. Zen- de vordering stellen;; Mijne.Heeren wijstvj leven of door onteederen zin en*gebrek aan gees- R. Dozy. Het Islamisme, 3e druk. Haar- diking; met a°deren d ^ 00k. Calvijn

ding op een geheel geisoleerd eiland met eisch om recht niet af. Hecht aan g . telijken ernst later tot ontsiering van deKerkble- ien)) h. D. Tjeenk Willink en Zn. 1893. getwijfeld, wolven en roovers

een betrekkelijk kleine bevolking blijft door ontwerp Uw zegel; laat het wet word , ken te zijn- o0k is het niet te ontkennen, dat een Artikelen van Dr. L. W. C.van den Berg zegt, dat met harde

„ " ^ ' *'11,. TVuri tetteren- de kamp der geesten in hoogste instantie nie. d j betergezi den is meegegaan, dat toch weinig j Encyclopaedie van Ned. Indië; Deel II p. moeten worden verschrikt,

ernstige bezwaren gedrukt. Desriiettegen- wQrden door het gebrulk Van 00g en h°rt had voor gö0ed en'gezond kerkelijk en V P

staande begrijpen wij, hoe uiterst moeilijk brute machtsmiddelen, maar laat ons den strijd ieven, maar aan de kwaal van scheurziekte leed, ^ ^ Wilken, Handleiding voor de verge- Hiermede waren de besprekingen afgeloopen.

het valt, een eenmaal geoccupeerd Zendings- Qm de wetenschap en om de ziel van ons volk van welke kwaal ze later nog niet genezengieken Volkenkunde van Ned. Indië. Leiden, Wordt besloten het volgende jaar. D. V. weer

terrein weer te verlaten. Onze bedoeling strijden t het alleen doeltreffend wapentuig Evenmin zullen wij ontkennen, dat e : meegegaan j eene Conferentie te houden liefst te Zwolle,

was dan ook niet om Soemba geheel prijs hart en ons intellect! Dan eerst wordt ïn Prof. Geesink over de Waarschijnlijk zullen de.referenten gevolg;geven

te geven. Maar wel scheen in verband die waarlijk gevoerd in vrijheid! Want Ge weet I ^ volk was of de trouwe leeraars zichbeven- Pseudoreligie van Indië. Inleiding. le.Vedische aan het verzoek der Vergadering en hun refe-

met de gerezen moeielijkheden de vraag het: La liberté n'existe jamals, quand ellen o jdgn Hgt js 00k niet te verwachten < f te eischen reiigie. 2e. Brahmanisme. 3e. Buddhisme. 4e. raten in druk laten; verschij .

gewettigd °of niet een andere weg moest qu'une tolérance et pas un droit! idat in eene kerkelijke beweging allen, die meegaan Hinduïsme. bracht dank aan allen, die o

UKgelgen. Bijvoorbeeld L, „e. ^ ^ftSKTSSU

aantal zendingsdienaren te verminderen, Door dit u g van|dcrder inzichten en zuiverder bedoelen, en verblijdt P. Bi ester veld, Secretaris.

meer gebruik te maken van inlandsche hel- Mr. Anema c.anspraaic p , zich dan, dat God hen als blinden geleid heeft m De Heere gaf ons een aangenaam en nuttig

Pers enz Intusschen, nu deputaten beslo- allen, die voor de vrijheid van hooger o .. | een weg die hun thans heilzaam is. Bij een ander Verslag va!1 de Centrale Pastorale Confe- j samenzijn.

«en hebben op den bestaanden voet voor, alleen door scherpedialee- S rentie, gehouden te Zwolle 13 Aug-1903. j Namens het Comité der Centr.

te gaan, ja zelfs het plan schijnt te bestaan y ee me a^e®° ontwapenen, en gaan weer heen, of blijven zich niet op hun ge- UI. Pastorale Conferentie,

spoedig een derden zendingsdienaar naar tiek zij ^ yiin mak gevoelen. Maar alle deze dingen nemen met „ \ Doorn

Soemlm te zenden en het werk der Bijbel- maar gepoogd door een beroep p j weg dat een groot deel van des Heeren volk in Het onderwerp van Ds. F. Kramer was: Ftanekc .

• 1 t nemen zou het nut- rechtsgevoel hem tot een hooger standpunt ons jand ;n die kerkelijke bewegingen door des de fodiening des Woords en het inwendig leven

r caung ter . ' ' on «-e voeren Heeren Geest is opgewekt om met verlating van , kinderen Gods. '

teloos zijn op dit onderwerp do naarin vooral ligt de waarde van dit geld en g°ed en onder veel smaad en gewillige I - Ref vonc[ het hem opgedragen referaat

Men kan thans alleen de bede uitspreken, IJaa g opoffering te breken in t kerkelijk leven met de \ • bediening des Woords" | ,1

dat spoedig een rijkere oogst op Soemba den verweerschrift. ongehoorzaamheid aan I Sniftedig" kvïtetSen Sdï" MtttMatttl

arbeid onzer kerken bekrone. —- ~ Hem té gaan dienen naar Zijne ordinantiën.'En samengevoegd, die samen behooren als de spijze

- —— „ _ m zoo zijn wij gekomen tot ons Gereformeerd kerke- en het leven. In stilte wordt soms geklaagd, "

~ TTniversiteiten. Voöl* K.OOiw||li!S j§©Sl®I©Il. lijk leven, en is ook zelfs door die beweging, °P dat beide vreemd naast elkaar staan. Daai . . e

Bijzondere Universivoicun. . vele plaatsen bij een deel achtergeblevenen in 't yan kan de reden liggen bij de leden der_Kerk, Daitschland. Ongeloof en geloof ge-

u ¥ T-T wr Ingekomen bij Ds. Houtzagers: Van Ds. Hervormde kerkgenootschap die der waarhe d Gods ljH inwendig leven verkeerd kan zijn, en formuleerd.

Zoodra het wetsontwerp op het nooger yiUK te Oldebroek, van den heer A. Kleinjan genegen waren, meer zin voor beslistheid gekomen -ujten jjet Woord omgaan. Maar ook de predikers Onlangs werd eene conferentie van predi-

Onderwijs door de Regeering bij de Staten- L ' garendrec'nt ƒ 15, in leer en prediking, al is 't dat een ander d®eMloo„en bet gevaar, in ultra gemoedelijkheid of kanten der Evangelische landskerk van Saksen-

generaal werd ingediend, liep het gerucht • D. HULLEMAN, afzakte en achteruitging. Ini d«e dingen is net ltr^.ieerstelligheid te verloopen. Het doel nu Meinungen in Midden-Duitschland gehouden,

dat de Senaten der Rijksuniversiteiten ten Kootwijk. Penningmeester. JZleltfk zoTïwen^als oZ, naar onzen kerkelij- is, zooveel mogelijk aan de hand van Calvijn De vertegenwoordigers van de oude ende nieuwe

opzichte van dit wetsontwerp verre ..van *oomiJK- ___ I ZnoJrsJoL Zr God betaamt. te zoeken, wat in dezen ons tot nchtsnoer moet richting op godgeleerd gebied, formuleerden daar

gunstig waren gestemd. Al besloot men, ge- , dienen. , . hunne beschouwingen. ... , f-„or>

•Ujk dezer-dagen publiek werd meegedeeld, in Hit ÜC Licht en schaduw zijn hier juist verdeeld. Het leven der geloovigen is een leven in Volgens^de Chronick van Leipzig is de tegeneen qamonkomst van de Rectoren der Univer- ———- Al is het in onze Gereformeerde Kerken de oefenschool der godzaligheid, in al hun stelling aldus uitgedrukt.

siteite^ creen ooenbare st-pp»n te doen men ln het Bijblad van de Geldersche Kerkbode, Liet al goud wat er blinkt, toch mag de rijke LVen uitkomend. Dit leven gaat met buiten De radicalen hebben. hun standpunt m de vol-

siteiten geen openbare stappen te aoen, 1 in net j laatseli=ke kerkbode dienst zegen dien God de Heere ons in de zuivere hun gevoel om, want het leven der godzalig- gende bewoordingen uitgesproken:

oordeelde toch eenparig, dat dit wetsontweq) da^ teven Gerej(frmeerde Kerk van Arnhem bediening des Woords en der Sacramenten heid is een leven des harten. Maar nooit is \ z De bekende Babel Bijbel redevoeringen van

voor de Lands-hoogescholen een gevaar ople TO .reeft de welversneden r.en van Ds schonk niet gering worden geacht. het gevoel de bron hun levens, maar het geloof. prof. Delitzsch hebben zooveel beweging veroor-

verde, ja, dat heel de ontwikkeling der weten- ™ kostelijke wenken voor ons kerkelijk En 'bovenfl het werk der reformatie mag De H. Geest is de Geest der wijsheid en des zaakt, omdat zij een der meest belangrijke vraag-

schap er door werd bedreigd. Dat bij zoo emi- noeKsira j nooit gtil staan De ecclesia reformata est ieVens. Het eeuwige leven is het kennen van stukken, waarvoor het Christendom zich geplaatst

nent gevaar toch niet geheel mocht gezwegen leven ' er reformanda 1) moet de grondtoon blijven God en Zijnen Zoon. Het leven van den beeld- ziet, behandelen. Een grooter getal van Chris-

.orde, sprak, van ylf. ^ ^ ^ dy oot v,n ons ke.keip ,e,en. S'

Leiden aan de brandklok en bevalajn e,gen komen «n IX'dt'toVïmKeSe- (©jfitittlt lennïT' veïenen. ' DM'is h«"licht°op rijn ,er'eener'rijde op «n wekere theorie van inspi-

eandidatuur aan door te wijzenlop het k lCTen eiscb v„ Gods WojjiÜngericli,, _____ kvensnad waar de geloovige leeft, waarin hij mie, en ter andere njde op de wijsbegeerte van

S'ó ll1ge%^tn%^SeSn rStS^SSS^.'S-®fe S™ Oc, Werd "^1. en d« ^e«e't ^t'ïftUtioneele theorie de, inspiratie heeft

in het i/iW de bekende artike^n gea £ STSZ TSen^de wjl der 'hij moe, opgewekt grond in de Schriften en is nie, in ove,

onder de doorzichtige pseudoniem Q. N., P hof „ehouden als door den Heere veror ' D D Rir,„nalfja een roepin» ontving worden. Aldus onderwerpt hij zich aan d^e eenstemming met het Evangelie,

waarin op meer ernstige gronden de beswa- dend v00r Z Jdoo.lgen en die de waarhe,d heb ^ Kc'[k 'B (e Bn;,choteI1| hedenmoigen doo, God gewilde o,de. Soms schijn, dat W oord, . De den

de andere liberale bladen deden bedenkingen « KÏ&Z > ve,nemen da, hij'me, vrijmoedigheid voo, die =«„^75,7.des 11? wijs\VeU"f te tZ£gSS&

5rSr^tebbS,^g™SoSe«aar difbes^tm'ogeVlellen8» rijn Woords^

de, RSniversiteit uitging. Aan min-edelen de weide des Heere^, ™ e.d worgdeor dien, „beid , 2ijn medeWer «fc bediening Zi j* herders; en ° e?e„ iets in overeenstemming me, de Voo,: concurrentiegeest mag dit bij een man van J» des van degehf^lengle van dage» moge worden ge2e- herder.,,af' Sj slaan op den 2i„igheid gevonden.

zoo hoog ideale levensopvatting als Prof. L ledental genieten het voorrecht op degelijke genü. Kerk kansd met de autoriteit en in den naam van 5. Christus heeft ons verlost tot een nieuw

van der Vlugt natuurlijk niet worden toe- wijze ingeleid te worden in het Woord en in de Namens oen j^aaa^ . Christus. Zij moeten het heil hunner schapen leven, gebaseerd op de vereeniging met God,

geschreven Maar wel teekent dit, hoe de gangen des geestelijken levens. Natuurlijk is de be )■ • behartigén. Daarom moet Christus het middel- liefde en de hoop der onsterfelijkheid. Wij

doktrinaire opvatting van het monopolie|gaafdheid der predikers te onderscheiden heef.dej ,)Unt hunner prediking zijn. Hun woord moet WOrden door geene ordinantie gebonden, maar

j " rfi ■ ..i , „n, Upf. cfprkst een meer licht m t Woord ontvangtn dan de ander, ! t Wring strekken; want zij zijn bovenal eeniglijk door den Geest van Christus, die

der officteele wetenschap nog het sterkst de estelljke t00n bl den een helderder en De classls Leeuwarden heeft in hare verga- tot leenng streKKen 1S de stJicht-D„ der ge- alleen datgene werkt, wat heilig, zuiver en

in den kring onzer staatsprofessoren wordt dieper diS bij den ander is de een ook in hee dering van ? 0ct. jl. met algemeene stemmen leeraars, ai hun doel « de^tuwf oe I alleen datgene werKt, w g,

gevonden. Daaruit alleen valt het te ver- Lijn leven en omgang "e besloten, aan Ds J. P. Visscher, dienaar da ®eeDte • . j lefen der godzaligheid. 6. De Geest van God spreekt tot ons door

.klaren, dat onze Rijks-hoogescholen, die ^tTÏtnemenTte k Snrilven Maar' wij den- Woords blJ de Geref. kerk te Leeuv^rden op | gede^^ kking en vertroosting, de Schriften van het Oude en Nieuwe Testa-

over schat van geld, over mannen van naam, dankbaar mogen erkennen, dat Uijn verzoek wegens het recht sn ijden van het Woord Gods. ment, maar deze genomen als een geheel en

over laboratoria en ziekenhuizen te be- ?tatge^el ^de prediking in onze Ker eervol emeritaat te verleenen, ingaande i Jan. door_ net ^ ded) ^ ^ krijgti mis. I volstrekt niet door ieder afzonderlijk deel des

schikken hebben zelfs het ooilam van den ken niet op zoo heel laag peil van gehalte en dege- 1904. f, - schien niet tevreden. Maar de herder leeft nog: Bijbels op dezelfde wijze.

effectus civilis aan de bijzondere „niversi- lijkheid s,«P.,. De omstandigheden le den daartoeook M.meniS„eene vriendelijke stem roept en vetgader, De christelijke leer zal |,n de toekomst

enectus Civuis aan ue uj Want er ,g gebrek aan ieeraars. En ons J. C. Rullmann. mei e j verjaagt meer beslist afhankelijk zijn van Christus dan

teiten misgunnen. Gereformeerd volkje is over t algemeen nog a Scriba. Hi de kudde met een j 6 was_ zij zai nadruk leggen

■ Nu binnen korten tijd de bespreking van j t z00 gemakkelijk te bevredigen. Ze zijn nog al Hij de wolven en vyanden maar dij a p vroeger ë datJ VOOrtvloeit uit het

dit wetsontwerp uit de sectien der Tweede Ueeleischend, wat de prediking aangaat In goeden! £ s Uch zekere zachtheid dte d°e\ uitkomen^het op fhet ^nstehj^leven,^ ^ ^

Kamer in de publieke behandeling-zal over- aanmerkingen van lie- De Deputaten naar art. 4 van de Zendings- Lje ^dd d'er zielen. Dat is de roem leggen dan tot hiertoe het geval is geweest in

gaan, heeft Mr. Anema een goed werk gedaan, wien t minder om >t Woord Gods endevoe geven hierbij kennis, dat zij tot Voorzitter \ ^ predikers. Niet hunne eerzucht mogen zij de geloofsbelijdenissen op formuleenng naar de

met de argumenten, door Q. N. en anderen din^ hunner zielen met de waarheid die naar de hebben gekozen Ds. H. Dijkstra en tot üccre-1 djenen maar de Kerk Gods< beginselen der rede.

in de pers tegen het wetsontwerp aange- Godzaligheid is, te doen is, zouden goedkeuren. I (arh Pr0^ />. Biesterveld. Dat' is niet te leeren of tot één vorm der De rechtzinnigen hebben, tegenover boven-

voerd, nogmaals aan den toets der critiek M»r w.j J'fwaardig Voor de exa"aln/aUV11 devakkenvastgested pred,king bepaald. Daarom moet niet alleen staande stellingen de hunne geplaatst, waaruit

te onderwer pen. Hij deed dat in een lijvige | ï°mahaer omdat'te^HeS gunsf ov'eVhaarto I ^ art. 6 van de Zendingsorde zijn aangewezen

' naar de behoefte der gemeente worden gepre- wij het volgende ontleenen:

brochure, die onder den titel Bijzondere meebrengt. Zoo kan 't dan wel eens wat lastig zijn, wat betreft de makken genoemd on _er. j dikt, maar moeten ook de leden der gemeente 1. Er zijn geen redenen om te vreezen,

TTnhtersiteiten bij de Drukkerij Vada te Tat ons Gereformeerd volk over t geheel nog al ie. Prof. M. Noordtzy. Voor de studie m bezQcht worden- . dat de beschouwingen m de voorgaande stel-

. „ * hJ. ij-u* 7acr Het betoog wat veeleischend is, wat den inhoud van de pre deze vakken worden aanbevolen. Een ieeraar der gemeente van Christus moet üngen uitgesproken, wier aanvaarding met

Wageningen tiet licnt ö. diking aangaat; maar 't is toch ook opscherpend a. Oost en West. Land en Volk onzer Koto l ^ dienaar der letterj maar een dienaar ZOoveel vertrouwen wordt voorspeld, ooit m de

richt zich in hoofdzaak tegen ae aruKeieii ir de leeraars. opdat ze zich benaarstigen, door J. ten Have, of des Geestes zijn. Zijn zij dat, dan telen zij in belijdenis der kerk in het algemeen zullen

van Q. N. in het Handelsblad, en elk onpar- heel hun haft te zetten op" de bediening des God- jnsulinde. Land en Volk van Neder 1. indie esteb:ken z;n kinderen en komt hun de naam WOrden opgenomen. Het zijn geen vastgestelde

tijdige toeschouwer zal moeten toestem- delijken. Woords, om het uit te graven en de schat- doQr w F- H. Wunderlich. °an vaders" toe. Verzuimen zij dit, dan ver- resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar

men dat in dit ridderlijk tweegevecht en van Christus toe te bedienen aan des Heeren Dr. G. Wilken. Volkenkunde van JSederlA^»^ n deel hunner kudde tot intellectualisme, siechts veronderstellingen van eene nieuwe wijs¬

door den jongeren leerling aan zijn vroegerenU^-W^ 1 gehate^van.fep ^dlkin% £en Indii>. en een ander deel tot mysticisme. En daar- begeerte, geleeraard door hen, die zich nog als

meester menig rake stoot is toegebracht. I SerpLf L ^ Órderend element in het niet zSo T. C. Herkmeijer. De rechtstoestand der In-1 dreigt het gevaarj nu vele dienaren aan christenen uitgeven, maar het aloude Evangelie

Argument na argument wordt den tegen- spoedig voldaan en bevredigd zijn van ons kerk landsche christenen in Nederl. Indie. allerlei politieke en maatschappelijke vergade- wat Zijn wezenlijken inhoud aangaa verwerpen.

Argument a g , een volk. Natuurlijk is er ook een schaduwzijde aan. Behalve enkele werken onder 2 en 4 ge" rirjgen deelnemen. Zij zoeken dan in gemoede- Deze beschouwingen zijn niets anders dan de

stander uit de nana gesia^tn 111 ! N[et a leen voor minder begaafde dienaren, die noemd: liikheid vergoeding voor het prediken van het herhaling van wat de oude ratmialutische scho-

beroep op hetgeen de corypnaeen ae, "Dt- door gebrek aan waardeering te zeer ontmoedigd VoN Orelli. Algem. Religionsgesch. Marcus-1 gJezonde Woord of op andere wijze trachten zij ien hebben geleerd. Gelijk de vroegere voorrale partij zelf hebben gezegd. Ln ten ku nen worden; maar bijzonder ook voor de men- Bonn_ meer de menschen te behagen dan Gode. spelling, dat de dagen van het echtzinnig

slotte wordt in een aangrijpende peroratie Uchen zeiven, die met zoo licht tevreden gesteld r Falke. Budha, Mohammed, Christus. mopt het njet_ Het geestelijk leven der christendom geteld waren, beschaamd zijn uit¬

een beroep gedaan op het rechtsbesef zelf I fjr-\ TebrTk^fnwerkineTantet I Bertelsmann Gutersloh, of , . Lei0ovigen'moet gevoed en zoo noodig genezen gekomen, zoo ook zal deze voorspelling nooit

onzer tegenstanders, om hen te doen ge- Mes^elii^ïeven^i^hen^Hel^i^hriftwo^rdfs bekend M. Dodd. Mohammed, Budha and Christ. |eo°dJn°e!^0o°C de zuivere bediening van het uitkomen. .

voelen, dat de staat toch riet met sociale dat een verzadigde ziel het honingzeem vertreedt. Hodder London. . , , n,.,u,- n, I Woord Gods. Dan wordt de Zondag als van 2. Wij houden ons vast aan de Inspiratie

machtsmiddelen in den kamp des geestes Het ligt in onze zondige natuur, wanneer God over- Dr. H. Kern. Geschiedenis van het mia ' j ouds een feestdag en een begin van den eeuwigen der Schriften. De goddelijke waarheid der or, Vvpt o-ehierl van het hoo^ere onderwijs vloed van geestelijk voedsel schenkt (gelijk dat in jtuiië. Sabbath. Schriften is in het minst niet van hare waarde

op het gebied va ^ „ j werkelijk in onze dagen hetgevalis), het voorrecht I L_ j_ Frohnmeijer. Neuere Reformbestre I Dit referaat, dat getuigde van belezenheid in ber0ofd door de zoogenaamde resultaten van

mag tusschenbeide t e , ƒ niet te achten, en den geestelijken honger te ver- ^ inl Hinduismus. Bazeler Miss. Magazm 1 . erken j0kte ook ernstige bespre- wijSgeerig onderzoek en van de natuurweten¬

onderdrukken ten bate van de andere. Hezen, die zich wel eens levendiger doet gevoelen Calvijns wersen, 6 r j . s

- • in t;f'len' datnniTrschhaaïSrï S"sST iT WH 2c. Ds. H. Dijkstra. Aanbevolen worden in;|e° l"QU wd de beste weg zijn 0m zich op Zelfs niet door de leeringen van neologen Twee voorstellingen «Phet ^'kwdzie, ofduur^dat ^ ^3 J- bestudeering. de ho t£ gteUen yan het inwendig leven als Nietzsche en Haeckel, die metalle christendie thans op het terrein van het Hooger^Unda yan egn vijftig jaar geieden, toen de heilbe F. Lion Cachct. Een jaar op reis. kinderen Gods? zoo wordt gevraagd. Duide- dom hebben gebroken, terwijl het Bijbelsch wijs om den voorrang vechten. Het is vooreerst J. en door Gods Geest ten ieven verwekten s. Coolsma. Eene Zendingseeuw. , het uitgesproken, dat Gods Woord christendom verdedigd wordt door een breede de grondgedachte van Mr. de bavornin bonman, ^ uren ver kwamen toestroomen naar een enke E. j?. Kruijff. Geschiedenis van het Ned. J bron VOQr het leven der geloovigen, schare van erkende geleerden, van de richting van Prof. Van der Vlugt, door lgn prediker van Gods waarheid, naar een oase te Zendeünggen00tschap. dat het verkeer van den dienaar des Woords 3. De nieuwe hypothese van eene redding Q. N. thans in het Handelsblad nogmaals met midden van de groote zandwoestijnen, die zich toen „ Di.kstra_ Het Evangelie in onze Oost. I ipdpn 7eer dienstig is. Voorafmoet gebaseerd op de vereeniging met God, liefde klem verdedigd en van de wet van 76, dat een over ons jand uitstrekten, 't Was soms niet eens Adnaanse. Sadrach's kring. m „nratin? bestaan tusschen den dienaar e'n de hoop der eeuwigheid is niets anders dan Universiteit slechts daar is en dat slechts daar een bij uitstek begaafde pred.ker; maar tegenover • k ^.bris einer Geschichte der Prot. N ^nrdq en d- ouderlingen die ook herders een herleving van het oude rationalistische de wetenschap kan bloeien en de jongelingschap 't moderne onge oof hield hij beshst vast« God. AbflS des Woords en d^l-g^rkeraadsvcrgade. God,gDeugd en Onsterfelijkheid.

worden opgeleid tot waarlijk weten, waar mannen W001 ^ be|eering aar ;n op geloofin Prof.H..ff..Kuyper^Prof.P. BiesterveldAj - niet opgaan in de bespreking van aller- 4, Onze belijdenisschriften zijn met opgesteld

van de meest uiteenloopende richting, mits £n de vromen leefden er bij op en ge-1 Ter bestudeering worden aanbevolen: ïpi dineen van stoffelijken en huishoudelijken doo: onkundige mannen, maar zijn uitdrukking

onbevooroordeelde en onpartijdige waarheid nQten ai ;s het dat men nu van achteren wel kan i q yoetlus Pol. eccles. Pan III. Lib. II, Tv. , '^aar |ette vooral op de geestelijke be Van onzen redelijken godsdienst. Vasthouden vorschers, naast elkaar werken en doceeren. beziei| dat er niet diep in Gods Woord gegraven L- de'prima platati0ne et platateribus eccleriorum; ff ' y j j het noodig v00r den dienaar, ;,an de belijdenis is nimmer eene belemmering Aan den anderen kant staat de groep van werd en het ook =oms nog wel in de leer een wei- ' *1 d mediis propagandae religioms d- pen Gods te leven en persoonlijk geweest van ware godsvrucht. Wat meer zegt,

Dr. Kuyper en de zijnen, en een weldoordachte nig scheef liep. . u mochten wy wel begeeren dat ^'^dke ecclesiae per Cenveroionen Infide- 2®11T eenschao met den Heere te wandelen, waar zaligmakend geloof is onmogelijk zonder groep van katholieken, die meenen, dat de zoo bij t klaarder licht van kennis, dat nu schijnt, Lareticuum idololatrarum. in H,1C d?t de nredikanten driehoeken eenige kennis van de christelijke leerstellingen,

pas omschreven vereischten eerst daar worden en bij de QvervioedigertoBdiemng van de melk I j' Hoornj,ak ' De Conversionum Indanin et ? L7PI.' het Woord Gods het boek der Het spreekt wel vanzelf, dat destellingen gerealiseerd, waar eenheid van ^vensbegniseen en de: vaste spyze v^ ^ ^ Heeren bij Ge{ilium, uitgegeven door D.Stuart Amst 1669.^^ n dat van hun eigenhart. van de rechtzinnigen ons, Gereformeerden, niet

het gezamenlijk corps van Academische docenten ong |ie in de dagen van schaarschte Ada 'van het Zendingscongres, gehouden te ^gg^j^en in de nabijheid Gods geeft warmte geheel voldoen. Toch willen we het bovenstaande

vereenigt. Aan beide zijden is eerlijkheid van ^ yolk des Heeren zoo gelukkig deed zijn met Amsterdam 28—30 Januari 1890. Amsterdam, voordracht, ja, doet eene gezegende 0nder de aandacht onzer lezers brengen, om-

bedoelen, diepte van overtuiging en waarachtig- >t geen God hun gaf_ A Wormser> i890- „itwerkine van zich uitgaan op de geheele pre- dat er uit blijkt, dat hetgeen in Nederland

heid van wetenschappelijke kennis aan geen wij moeten echter ook met te veel jammeren J j>csiulten van de Synode van de Gerefor- TTn„ beter schaai) hoe beter herder. onder ethisch verstaan wordt, met de belijdenis

redelijken twijfel onderhevig. Welnu, waar de en klagen over het geestelijk gebrek, ('at zich 111 * j^erken in Nederland, 1899, 1899 en 1 S' . van h^t inwendig leven der der moderne Duitschers in beginsel overeen-

partijen zóó staan, is het daar met plicht van deze toestanden openbaart. Klaagde een zoo emi- Me(. naam de Zendingsorde. , Vrds is ook veel te leeren uit de komt. „De Christelijke leer zal nadruk leggen

den Staat, voor beide opvattingen op zijn terrein nent ge bui^ovlr zijne'gemeente G.>a/-wrf.Evangelische Missionslehre Gotta, rke'n van Engeische schrijvers, (Voetius wees op het Christelijk leven, dat voortvloeit uit

gelijke voorwaarden van ontplooiing Twanneer men hun het besté geeft, zijn ze nog niet T. A. Perthe 1892—i&gT- . daar vooral op) Bizonder wordt aanbevolen het geloof des harten, maar zal minder nadruk

practijk te verschaflen? ievreden"1) wat zou ons dan wel kunnen gebeuren! 4e. Prof. W. Geesink. Ter bestudeering wor- hgt tweede deel van Brakels Redelijke Godsdienst, leggen dan tot hiertoe het geval geweest is in

. Laten de leeraars maar goeden kost geven uit Gods den aanbevolen : . waarin een schat van geestelijke kennis is neer- de geloofsbelijdenissen, op formuleering naar de

Het is op dien grond, dat niet als een Woord, en God bidden met zijn volk om de wer- Collegedictaat van Prof. Geesink 1901 en 1902, . Voetius' Geestelijke verlatingen, onlangs begi .selen der rede." Dit is den Ethischen

gunst, maar als een daad van zedelijk recht king zijns Geestes in de harten. Dan zal er altijd ° nfeuw uitgeg. door „Filippus", en andere naar het hart.

de erkenning der bijzondere universiteiten een vo k zijn welks z.elen by 't 'Woord des Heeren ie_ deQ oorsprong van den Islam. °P"ken

van den Staat wordt gevraagd: de ^emeente°,P in^haaT^eheet globaal genomen, 2e. het leven van Mohammed.

| e\Vordt o. m. ook gevraagd, of de dienaar

' , , bekent™dat het des Heer'en Woord is. Rerk die tot reformatie kwam, moet des Woords in elke prediking op

De Staat geve èn effectus civilis aan bijzondere — 0 De 1^er»» , dooreaan den moet ingaan, of ieder zijn bexneiaen a

Universiteiten èn geleeenheid tot Laanvulling i) Dr. Zahn.Leben eines Reform. Pastors. Pag. 287. steeds met die reforma.ie