reglement behoorlik wordt nageleefd. Dan zal blijken, dat hierin een krachtig middel ligt tot het bevorderen van eenheid en samenwerking in het belang der school.

DOE HET NU!

Das Alte stürzt, es andert sich die Zeit.

Und neues Leben bliiht aus den Ruinen. .

Schiller.

In grote trekken hebben we getracht hier het doel en streven der Unie te tekenen. Onze beperkte ruimte noodzaakte ons alle details te vermijden. Maar de hoofdzaken konden we toch aangeven en voor hem of haar, die de zaken objektief wil beoordelen staat nu toch wel vast:

lo. Dat een opvoeder de moed behoort te bezitten om konsekwent te zijn.

2o. Dat die konsekwentie getrokken moet worden uit het feit, dat er maar één organisatie, de Unie, is, die doelbewust streeft naar emancipatie, ook voor de Chr. klasse-onderwijzer.

3o. Dat dit streven niet strijdig met, doch juist voortvloeiende is uit ons beginsel en als zodanig een „strijd om recht" genoemd mag worden.

4o. Dat de wezenlike „eenheid" in ons korps door die strijd niet verbroken, doch integendeel versterkt wordt.

5o. Dat daarbij slechts in zoverre van „strijd tegen hoofden" gesproken mag worden als deze het „ancien regime" vertegenwoordigen, terwijl die strijd dan met eerlike middelen en niet tegen de personen, maar tegen het sisteem gevoerd moet worden.

60. dat die strijd slechts een bevredigend einde kan vinden in de erkenning van de medezeggenschap der klasse-onderwijzers, niet als een gunst, maar als een recht.

7o. dat — op grond van de lessen van historie en praktijk, de wettelik-verplichte, gereglementeerde schoolvergadering de noodzakelike voorwaarde is voor een behoorlike medezeggenschap.

Nog eens — we moesten ons zeer beperken en we zijn overtuigd, dat op enkele ondergeschikte punten voor buitenstaanders