sturen te beschermen tegenover de onderwijzers, dan van verdedigers dezer laatsten tegen de willekeur van de besturen hn toch meenden wij, dat speciaal voor dit laatste doel deze commissies door Dr. Kuyper bij de Onderwijsnovelle van 1905 waren ingesteld

Onze ervaringen met verschillende Commissies van öeroep doen telkens weer enkele wensen naar voren °i1^8nj éélJ ,claarvan — een wettelijk vastgelegde volgorde voor afvloeiing — wezen we reeds hierboven.

Dan zouden we willen aandringen op de verplichting om in volledige zitting te beraadslagen, Het komt voor dat een zitting onvoltallig is en dat de beschikbare plaatsvervangende leden maar rustig worden thuisgeaten. Het kan natuurlijk eens 'n keer voorkomen, dat geen enkele plaatsvervanger beschikbaar is, maar dat zal toch haast wel een unicum zijn en het is ons bekend, dat meermalen niet de minste moeite gedaan werd om een plaatsvervanger op te roepen, niettegenstaande bekend was dat de Commissie in haar gewone samenstelling onvoltallig zou zijn. Daar hapert iets.

Ook willen we hier nog eens weer een lans breken voor een hogere beroepsinstantie: onze openbare kollega s en de ambtenaren hebben in dit opzicht altijd no* een voorsprong op ons, die we hen blijven benijden.

ien slotte zouden we alle belanghebbenden nog eens bijzonder op het hart willen drukken de verkiezing voor leden van de Commissie van Beroep niet te veel „en bagatelle te behandelen. Het betekent een geweldig stuk van uw rechtspositie en die moogt ge in deze dagen niet verwaarlozen,

In 2 vacatures voor plaatsvervangend lid in de C.V.O.commissie werden de door ons Hoofdbestuur candidaatgestelde heren J. J. Geitz en Mr. J. J. R. Schmal gekozen. In de Schoolraadcommissie konden we onze candidaat niet gekozen krijgen. Het gros der aangesloten onderwijzers gaf de voorkeur aan de teoloog-jurist, boven de oud-collega, die vergrijsd was in de praktijk van het klasseleven en metterdaad getoond had, dat hij voor onze belangen op de bres weet te staan.

Het proces, waarover we in een vorig verslag schreven