Even later volgen de namen en de straften:

1. Yojnovic Milos .... 10 jaar

2. Cikos Andrija .... 10 jaar

3. Zakic Milan 10 jaar enz. tot 45 toe!

Allen ongeveer 10 jaar gevang.

Evenzo in Roemenië met de Adventisten, daar ze weigeren te voldoen aan militaire dienstdwang:

Alexandre Tihon werd veroordeeld tot vijfmaal twee jaar;

Alexandre Archidian viermaal twee jaar enz. Volgen 21 namen:

„De gevangenen worden slecht behandeld. Zelfs wordt hun lezen verboden en zij lijden door de koude, daar de cellen in de winter niet verwarmd worden; bezoeken worden niet toegestaan."

„Men zal U in de gevangenis werpen om mijnentwil"..

Bij het Italiaanse leger waren ook helden, die met bommen wierpen op weerloze burgers; die worden gedecoreerd

Gelukkig wordt er internationaal een actie gevoerd om de eerste weerloze helden uit hun onmenselijke gevangenissen te bevrijden.

D. F. Z.

Boekbespreking.

Ons werd door „Werelddienst" Annastraat 9b, Rotterdam, giro no. 253197, een brochure toegezonden getiteld: „De weg naar wereld-vrede", met verzoek daarop de aandacht te vestigen.

't Zou een geringe moeite zijn om deze brochure op schriftuurlijke zuiverheid te toetsen en als te licht bevonden en dies verwerpelijk, terzijde te leggen.

De brochure heeft een onmiskenbaar theosofische inslag. Ze spreekt wel over God, den „Al geest van het goede", over Christus, over Kerk, maar in niet of vaag omschreven begrip. Aan de „goed-willende" mensen wordt een rol toegedacht in 't wereldgebeuren, die wij haar niet kunnen toekennen, omdat wij slechts kennen den mens, die van nature tot alle goed onbekwaam is. Er is dan ook geen sprake van dat we het geschriftje voor onze rekening zouden kunnen nemen of 't zonder meer aanbevelen.

En toch zeggen we: lees het, mits critisch. Maar ook: laat de critiek van dit geschrift op U inwerken. Want er staan veel goede dingen in en 't kan niet anders dan opscherpend werken, wanneer we ook eens kennis nemen van de kijk, die anderen op deze dingen hebben.

We vermelden enkele zinnen, die zeer zeker overweging waard zijn en ons toch nog wel eens ietwat vreemd in de oren zullen klinken.

„Geen grooter ontrouw aan de universeele wet van Christus: Hebt uwe naasten lief, door het verzamelen van aardsche schatten. Want data gebeurt altijd ten koste van anderen".

„Een geestelijke duisternis moet met een geestelijk licht verdreven worden".

„Als wij de groote dingen des levens prediken, maar niet toepassen, zijn wij ongeschikt voor ons werk".

Den dienaren van Gods Kerk op aarde (het begrip Kerk wordt niet nader omschreven, ware dat geschied we zouden 't er niet over eens zijn) wordt toegeroepen: „Weest een zegen! Vertrouwt op God; Hij zal U niet verlaten. Wie niet durft, trekke zich uit zijn ambt terug! Dat is beter, dan de weg des Heeren te versperren met uw eigen kleinmoedigheid'".

Wie er meer van wil weten, vrage de brochure aan. Hij wordt gratis beschikbaar gesteld door „Werelddienst", tegen insluiting van postzegel voor toezending.

H. de G.

„Wat moet ik doen, Dominé?"

We zouden er eerst maar eens 1000 laten drukken, misschien zou het niet een strop worden, als zo veel andere; en dan den drukker vragen het zetsel te laten staan. De duizend werden 2000; misschien raakten we ze wel kwijt; ja, werkelijk. De 2000 werden 3000, ja 4000 zijn er reeds verkocht; thans zijn nog eens 2000 ter perse gelegd, dat is dus 6000.

Allemaal gekocht door de afdelingen van de Geref. Vereniging voor Daadwerkelijke Vredesactie? O, nee man, een profeet is niet geëerd in zijn eigen land! Ongeveer 2500 door Kerk en Vrede-afdelingen en door particulieren!

Maar nu liggen er nog zo om en bij de 2000; willen onze afdelingen nu misschien ook nog wat hebben?

Bestellen bij D. Fokkema sr, Rozenhoflaan 25, Zutphen a 2 cent per stuk. Laat het door U nalatigheid per slot nog niet een strop worden; we verdienen

er niets aan. Een klein beetje meer activiteit

Er zijn ook nog altijd brochures „Vaderlandse Geschiedenis", waarop U winst voor Uw afdelingen kunt maken! Aanbevolen! DE ADMINISTRATIE.

Jezus Christus en de oorlog.

De Here Jezus verstond de tegenstand, waarop Hij stuitte. Hij schold er niet op. Het was verre van Hem enige dwang, laat staan geweld te gedogen tegen de tegenstanders. Het was er verre van, dat Hij een revolutionnair was, al heeft Hij de grootste omwentelingen te voorschijn geroepen en willen te voorschijn roepen. — Hij verstaat het conservatisme, de gehechtheid aan het bestaande, waar tegenover het nieuwe vreemd en arm schijnt. Maar nochtans: Hij ondermijnt het om wille van het Betere.

Op èèn punt gaan we, hiermede in verband~evén~~ nader in.

De mensheid is nog niet ontgroeid, maar — naar wij geloven — bezig te ontgroeien aan de oorlog. Door het dieper indringen in de mensheid van het Evangelie van Christus, begint de oorlog hoe langer hoe meer een probleem te worden en duizenden voelen hem aan als iets dat voor het zedelijk besef aan 't verouderen is.

Er zijn betrekkingen aan te wijzen, waarin dit proces allang voltrokken is. Hoe is op onze vaderlandse bodem niet gevochten tussen verschillende volksgroepen, gewesten en steden. De tegenstellingen, waaruit deze krijgstochten voortkwamen, vaak belangentegenstellingen, zijn echter opgenomen in een hogere eenheid en gemeenschap: de voWcseenheid en -gemeenschap ... en niemand wil terug!

De oorlog berust op veronderstellingen, waaraan we ontgroeid zijn. Onze Here Jezus Christus heeft noch tegen de oorlog, noch tegen de slavernij, noch tegen enige andere gesel en schande der mensheid gepredikt. Maar Hij heeft ze ondermijnd, hun onderstellingen weggegraven, hun wortels doorgesneden: De zachtmoedigen zullen het aardrijk beërven; de vredemakers zijn zalig. Hij laat Zijn mensheid innerlijk uitgroeien boven de manier, om met kanonnen en gasbommen moeilijkheden op te lossen.

Hij heeft de geest van vergevensgezindheid, verzoening en vrede uitgestort, en 't is mij niet mogelijk in te zien, hoe iemand die geest uit zich zou kunnen uitwerpen als hij, inplaats van tegenover zijn buurman, tegenover een vreemdeling in uniform staat. Hoe dieper Zijn Geest doordringt — ook ongevraagd en onbewust —, hoe meer zal de noodzakelijkheid gevoeld worden dat nieuwe internationale verhoudingen de oude verdringen — hoe luid velen, die deze nieuwe wijn proeven, ook zeggen : de oude is beter.

(overgenomen) Ds. J. LOUW.