* r K , j

Vrijwillig xJiaatsengcicl: üunenkerK f 40; Haarl.p.kerk ƒ 12.39. J

Namens de, Commissie van Beheer C. J, HöWELER.

College van Collectanten. ' i ■'!

Gecollecteerd Zondag 6 Augustus: Hulpbehoevende kerken buiten de classe f 771,92. Raamkerk, Bouwen en Bewaren, C. K. ƒ 1.—. Haarl.poortkerk, Stuivershoek, M. D. ƒ 0.80. Raamkerk, Stuivershoek, v. G. ƒ 1.—. B.-Amstel, Evang. wijk 5, E. ƒ 0.10. Boomssloot, V. U., Wed. A. J. D., ƒ 2.50. Funenkerk, Armen, N. N. ƒ 2.—. B.-Amstelkerk, Hongarije, M. O. ƒ 2.50. v. d. Duijnstraat, Stuivershoek, N. N. ƒ 0.50. Raamkerk, Bouwen en bewaren, Mej. G. B., ƒ 1. Raamkerk, Evang* Wijk 7, J. C. W. ƒ 0.50. Raamkerk, Stuivershoek, Mej. G. B. ƒ 1.—. Raamkerk, Weezen en ouden van dagen, Mej. G. B. ƒ 1.—. Bloemgracht, Straatprediking br. Baas, Hofjesjuffr. ƒ 1.—.

FRED.. O. XOUBER, 1 , ,: Penningm.

Diaconie.

In dank ontvangen:

Voor de Armen: Collecte Zondag 6 Aug. j.1. ƒ 1115.—. Raamkerk, van een zuster die niet kon opgaan, ƒ 1.—; Raamkerk, van C. F., uit dankbaarheid voor het herstel van ons kind, ƒ 1.—; Raamkerk, letters A. Z.; ƒ 2.50; Door ouderling J. Hartman, letter K. f 15.—; Door br. F. O. Touber, van G. H. V. d. M. ƒ 2.50. Totaal ƒ 22.—.

i itt -»-» i _ _n i. uit

: voor ae weezqn: -DoomssiootK-er*, muundel. gift van J. D. ƒ 0.50; Buiten Amstelkerk, extra gift N. N. ƒ 1.—. Totaal ƒ 1.50. i Voor de Ouden v. Dagen: Boomsslootkerk Maande], gift van J. D. ƒ 0.50; B.-Amstelkerk, letters J. S., ƒ 5.—; Funenkerk, letters M. S., ƒ 0.40; Plantagekerk, mej. H. Sch., ƒ 1.—. Totaal ƒ 6.90.

Giften voor Evang.-arbeid wijken 1 en 5, Kerkedienst, Scholen, Zending, Geref. Ziekenverpl., Straatpred. en Stuivershoek zijn doorgezonden. •-

Namens de fin. comm., J. C.BRBSIKMAN.

Weezen en Ouden van dagen.

Met veel dank bericht ik de ontvangst der volgende giften: Van de Wed. J. v. O. 20 Stuiverties: Collecte Haarl.p.kerk, van

Alida v. h. Stuivershoekje 2 Stuivertjes;Collecte Bloemgr.kerk, van Mej. G. N., uit dankbaarheid 20 Stuivertjes; Collecte Raamkerk, Wed. K. K. 20 stuivertjes; Collecte B.-Amstelkerk, Lett. E. 2 Stuivertjes, i Van br. G. H. v. d. M., uit dankbaarheid dat hij het voorrecht heeft om 14 dagen met vacantie te gaan, 25 opgespaarde Stuivers. Hij schreef er bij, dat hij hoopte, dat mijne verwaehtng niet zou beschaamd worden. (Zie mijn laatsten brief). i f Nog plus minus 300 stuks Stuivertjes en ik schrijf IhOOO.—. Zou liet nu onmogelijk zijn dit getal'deze week binnen te krijgen? Ik zeg het is mogelijk! En nu is aan U het antwoord. , k..

^ ~ ; 7. L, M. LANKESTER,

*' penningmeester.

.,Stuivershoek" (Commelinstr. 24), ;

CORPORATIE GEREF. KERK VAN

AMSTERDAM.

Wijkgroep XI.

Vergadering Woensdag a.s., 's av. 8 uur, Jn de predikantskamer der Funenkerk.

Haarlemmerpoorfkerk.

Jaarvergadering van br. Assistenten der Haarlemmerpoortkerk, op Maandag 14 Augustus 1922, des avonds om 8 uur, in de doopkamer dezer kerk.

| Brs. Ouderlingen wórden beleefd v.itgenoodigd deze vergadering bij te wonen.

ZÏEKENZORG.

Wijk IV.

Met vriendelijken dank, door tusschenkomst van Mevrouw Zijlstra, voor Ziekenzorg Wijk IV van den heer H. ontvangen ƒ 2.50.

S. J. HöRCHNER—de Bruijne,

] Penningmeesteresse.

Gereformeerde Vereeniging voor Ziekenverpleging Ter Haarstraat 17.

In hartelijken dank ontvangen: van den heer v. D. een Staten-Bijbel; van Zr. van M. ƒ 10.— voor het Pensioenfonds.

Gecollect. in de Haarl.p.kerk onder letters H. v. V. ƒ 2.50. i

Gecollect. in de Boomsslootkerk, maandel. gift letter J. D. ƒ 0.50, en in de Funenkerk onder letters J. W. S. ƒ 0.50 en in de Haarl.p.kerk onder letters J. S., als jaarl. bijdrage, tien gulden.

W. H. v. SCHAICK,

Penningm.

Jakob Obrechtstraat 1. : |

Jfmancteele 3Bericï)ten*

In dank ontvangen voor de Kerkedienst, door br. J. ten Kate van R. R. ƒ 6.—.

N. G. VAN DEN BOS, Thesaurier Wijk IX.

Agendum voor de buitengewone vergadering der Classe Amsterdam op Woensdag 16 Aug. 1922, des voormiddags te 10 uur.

Praeses: ds. H. Mulder. Scriba: dr. J. G. Geelkerken.

1. Opening der vergadering.

2. Rapport over de credentiebrieven.

3. Verzoek om ds. G. H. de Jonge te Naar den, die het beroep naar 's-Grevelduin-Vrijhoeve-Capelle en Sprang aannam, van zijn dienst in de Classe te ontslaan.

4. Sluiting der vergadering.

De Kerken worden herinnerd aan het bepaalde in art. 4 van de Classicale Regeling:

um Desluiten te Kunnen nemen ïs.ucBgcvuiderd voldoende zoo slechts twee Kerken door hare met keurstemmen afgevaardigde dienaren en opzieners vertegenwoordigd zijn; en in art. 9*. In eene buitengewone vergadering mag alleen een besluit worden

genomen over ae zasen, waarvoor zij ie samengeroepen. '---'tH;

Parkprediking. .r

Dinsdag 15 Augustus i OosterparTc, 8 uur. Sprekers: G. Baas Kzn. en J. E. Botterweg. 7.fmo'koor Wiik II. III en IV.

Woensdag 16 Augustus: Frederïk Hendrikplanlsoen, 8 uuri Sprekers: Ds. B. A. Knoppers en D. Schotvanger. Zangkoor Wijk X. . 7

Donderdag 17 Augustus: Sarphati-parlc,

8 uur. Sprekers: !>. J. uosterDaan en in. Baas. Zangkoor Wijk V. 1 Ora et labora! I

B. A. KNOPPERS.

lijn sannezicht naar den wand.

Toen keerde Hizkia zijn aangezicht naar den wand, en hij bad tot den Heere.

Jesaja 38 : 2.

Het bijzijn van menschen bij uw krankbed k;m -aangenaam zijn; maar meestal is het hinderlijk. • ; i :':

Het is aangenaam, als ze komen niet om zich te kwijten van een beleefdheulsplielit, maar als oprechte belangstelling

en toegenegenheid hen dringt. En als ze daarbij dan de teedere tact weten aan den dag te leggen om weg te gaan voordat hun bijzijn u zou vermoeien.

Maar al te veel belangstelling vermoeit

ook weer en maakt, dat ge u nog zieker gaat gevóélen dan ge al zijt.

En. eigenlijk zoudt ge toch maar liefst alleen gelaten worden, om rust te vinden

voor lichaam "en geest beide. Alleen, :—

behoudens dan de Jieielijke tegenwoordigheid van eene, wier bijzijn u nimmer te veel is en die met teedere hand en zacht gebaar en vriendelijk -woord uw lijden weet te verlichten.

_ _ _ J

Zeker, er zijn ook andere patiënten. Die zichzelf dan eens bijzonder belangwekkend vinden voor hun omgéving. Die liggen uit te rekenen, wie er nu toch wel eens komen kon en moest. Die ér een soort -doorloopende receptie van maken, waar iedereen het zich een eer moet rekenen te mogen verschijnen. En die het maar wat kwalijk nemen, als hun wijk-

predikant of een der ouderlingen niet ongeroepen komen opdagen.

Ernstig zijn dergelijke kranken zeker niet gestemd. En de behoefte aan troost is bij dezulken vrijwel afwezig. Oprechte belangstelling die dieper gaat dan de af¬

doening van een beleefdheidsvorm, begoeren ze niét en waardeeren ze niet.

En als ge vraagt, welke geestelijke vrucht dé krankheid straks bij hen achterlaat, — dan moet die vraag onbeantwoord blijven.' /

< . ...... - J

Waarlijk, voor de meesten zou het heel wat beter zijn, eens alleen, heel alleen gelaten te worden, dan dat drukke geloop van menschen bij zich te ontvangen.

Beter vooral voor hun geestelijk leven.

Om eens alleen gelaten te worden met hun God.

Want elke ernstige krankheid — ook al brengt ze niet direct het leven in ge¬

vaar — is toch een .voorbode van het einde, dat zekerlijk eenmaal komt. En zou het dan zoo dwaas zijn, bij zulk een gelegenheid eens aan uw einde te denken ?

Of zou het dwaas en kortzichtig zijn, dat

einde verre té stellen, en te doen alsof gij het wel van te voren zult zien aankomen ?, ' S '

JNeen, wij krijgen niet een bijzondere openbaring zooals Hizkia door den profeet Jesaja gewerd: Geef bevel aan uw huis, want gij zult sterven, en niet leven. Maar, — nog afgezien van het geval, dat de aard van de krankheid wel degelijk zulk een waarschuwing kan inhouden, — hoeveel beter is het toch, tijdig aan uw einde te denken, eer het u onvoorziens overviel! _

Toen Hizkia in zijn krankheid de aan¬

zegging ontving, üat Hij zou sterven, — toen keerde hij, zoo wordt ons verhaald, zijn aangezicht om naar den wand, en

hij bad tot den Heere.

Hij zocht niet tegenover het kwaads dat hem van den Heere was aangezegd, hulp bij menschen. Neen, hij keerde zich in dit hachelijkst oogenhlik van alle menschen af. Tegen de stellige aanzegging, die li em van Godswege was gedaan, was geen hulp bij menschen te verkrijgen, dat woord kon alleen de Heere zelf terugnemen. Daarom

wendde hij zich tot den Heere allereerst.

Dat had Hizkia evengoed kunnen doen, zonder zich om te keeren op zijn bed. Maar als vanzelf keerde hij zijn aangezicht naar den wand om van de menschen af te zijn en met den Heere alleen te wezen.

Dit omwenden van het aangezicht naar den wand mocht op menig krankbed wel

meer geneuren. i v

Niet uit gemelijkheid of ondankbaarheid jegens de menschan, zooals Achab deed, toen Nabod de Jizreëliet geweigerd had, hem zijn wijngaard te verkoopen (1 Kon. 21 :4). .Want zulk een gezindheid des harten is zeker geen goede voorbereiding tot het gebed. En om den Heere en zijn gemeenschap moet het toch met dat omwenden en afwenden van uw aangezicht te doen zijn. V

Als we ons erg ziek gevoelen, dan keeren we ons ook wel van de menschen af. Maar dan is het alleen om zeiven met rust gelaten te worden. Hoeveel te meer dan, om rust voor onze ziel te zoeken bij den Heere .onzen God alleen. .

Misleid uzelf hierbij nu' niet met de

overweging, nat de houding yan uw lichaam of de richting van uw gelaat er voor het bidden niet op aankomt.

Zooiets klinkt wel heel wijs en hoog

geestelijk. Maar het is toch een dwaze miskenning van den samenhang van ziel en lichaam; het strijdt met de gebedspractijk van .Gods beste kinderen, ook van uzelf; en het is over geestelijkheid, die

straks in ongeestelijkheid overslaat.

Geef maar eenvoudig toe aan dien ingeschapen drang, om uw oog en gelaataf te wenden van de menschen, en met uw hart te zoeken den Heere uwen God. En gij zult er u wel bij bevinden. Hizkia was toch ook een koning, die den Heere vreesde, die voor den Heere kon betuigen: Gedenk tocb, dat ik voor uw aangezicht

in waarheid en met een volkomen hart

gewandeld heb. En hij gebruikte dit middel. En waarlijk niet tevergeefs.

x* *. . _ ^ _ i .. 4

Er is zooveel wat gij in krankheid van

den Heere te bidden hebt. Er is zooveel zoude te belijden. Er is zooveel, waarin ge zijn hand hebt te zien, en waarvoor ge Hem dan ook kunt danken. >. .:; «b &

En voor dat alles geeft God u in krankheid den tijd en de gelegenheid, die ge anders mist, of althans meent te missen.

Hij noodigt U als het ware uit, om met Hem alleen te zijn. Geef dan aan die noodiging gehoor ; .wijs ze niet af. --'isfr

.... Of is er; yooi: u reden, om op te zien tegen dat onder vier. oogen spreken

met den Heere, deü 'Alwetende ? Maar

doe het dan nog des te eerder. Laat u

t fl..l -i / \un H Üy '■

mei 5jfüU( '

Keer uw aangezicht om naar den wand, en bid tot den Heere. En Hij zal zich van n laten vinden, en u hooren.

De Roomsche Universiteit.

Zij nadert het tijdstip harer opening.

Gemeld wordt, dat de pas gehouden collecte ongeveer heeft opgebracht ƒ 1.700.000, ongerekend de bijzondere schenkingen en het kapitaal, waarover de Radboudstichting reeds beschikte.

Toch is het daarmede nog verre van daan, dat alle bezwaren zouden zijn overwonnen. i

Eerst was Nijmegen aangewezen als plaats van vestiging; doch men heeft hiervan moeten afzien ; niet alleen uit een oogpunt van kosten als uit andere overwegingen, die niet nader worden omschreven.

Wel wordt echter als een bijzonder bezwaar genoemd, de moeilijkheid van voldoende bezetting van eenige faculteiten, die evenmin nader worden aangeduid.

Alles bijeen genomen, schijnt de sticüting nog wel eenige jaren op zich zal laten wachten. , ■

Deze mededeelingen zijn niet zonder beteekenis, ook voor onze kringen.

Voor eenen goeden uitslag bij zulk een stout bestaan als de oprichting eener, school van wetenschap op zulk een grondslag, komt meer ter sprake dan geldelijke vragen alleen.

Dat materieele ware nog wel te vinden of het kon nog wel geschikt worden op eene manier, dat men niet behoeft te stranden.

Het geestelijke is echter een grooter bezwaar; door de beoefening der wetenschap op den grondslag der Gereformeerde beginselen, is meer noodig dan verstand en geduld om feitenmateriaal te verzamelen, dat te schikken en te ordenen en daaruit zekere algemeene conclusies te trekken. .-.:i ï- ---v

Dat kan men aan een andere lioogeschool ook nog nog wel en dat doet men' daar ook ; maar bij eene stichting als deze en soortgelijke, gaat het niet alleen; maar om iets hoogers, maar om iets an-i ders ; en daarin steekt het groote belang.:

Woorden en daden*

Deze twee kunnen soms in zonderlinge tegenstrijdigheid met elkander worden gebracht. : ; :.i • '■

Onlangs was in den Rotterdam,schen raad een voorstel aan de orde, om den! Zondagsdienst op den Stadstram eeniger-* mate te beperken gedurende de morgen-*

uren.

Bij de bespreking trad men van Socialistische zijde daartegen op, omdat het publiek daardoor zou worden gedupeerd.

Men gelooft haast zijne oogen niet J reeds alleen daarom, dat, gelijk daartegen werd aangevoerd, in de morgenuren weinig gebruik van dat vervoermiddel wordt gemaakt; maar nog meer, wanneer men* daarbij bedenkt, dat af en toe, zoo het den' hèeren behaagt eene staking wordt geproclameerd van diezelfde tram en alle belanghebbenden kunnen ervaren, dat men zich om de belangen van het publiek zicK heelemaal niet bekommert en alles stop zet.

En dan durft men er nog prat op gaan, dat bij degenen die zulke voorstellen tegenstaan, de geestelijke en godsdienstige belangen van het personeel beter behartigd worden. v

Waarlijk erger dan onnoozel mogen zij; wel heeten, die door zulke ijdele woorden' zich laten misleiden en de rijen sterken' van hen, die als het er op aankomt blijken zich om die belangen heelemaal niet te bekommeren.

Immers zouden in Het onderhavige geval aan het trampersoneel in plaats van om de zes weken, om de drie weken een

vrije Zondag kunnen worden gegeven.; Daarentegen stond dan alleen, dat in de

i