kant van het eene element in het holle deel van het andere past en andersom. Hierdoor ontstaat tusschen twee elementen een slingerende weg, die door het vlas wordt gevolgd. Langs de zijkant van de doosvormige lichamen bewegen zich over rollen rubberriemen, die langs de slingerende weg, die het vlas volgt, het gewas vastknellen, en aangezien de elementen hellend zijn opgesteld, het vlas lostrekken. Voor aan de elementen zijn geleiders voor het vlas aangebracht. Het trekapparaat is aan een maaibalk vaneen zelfbinder vastgemaakt. Het vlas wordt op de doeken van de binder afgeleverd en in het knoopapparaat tot een schoof gemaakt. De zelfbinder bleek voor dit werk niet geschikt te zijn, zoodat voor vlas een afzonderlijk mechanisme zal moeten worden vervaardigd. De machine werd onder ongunstige omstandigheden in zeer kort vlas beproefd en voldeed op sommige punten nog niet. In normaal lang vlas meent men, dat het werk zal meevallen en de Schr. zijn hoopvol gestemd. Een groot voordeel is, dat men een groot aantal elementen naast elkander kan schakelen en zoo tot een willekeurig breede machine kan komen. Dein het ontwerp verwerkte principes lijken veelbelovend. 181. SCHWEIGMANN, P. Die maschinelle Gleichstandsaat beim Geweide. Forschungsdienst B. 5, bis. 373—382. (’3B). De gewenschtheid van zaaien op geheel gelijke, te varieeren afstanden werd vroeger reeds ingezien, doch een juiste constructie heeft men destijds niet kunnen vinden. Schr. meent, een constructie te hebben gevonden, die aan verschillende eischen voldoet. Een cellenrad loopt door de zaadbak en vult zich, zoodat in elke cel één korrel komt. De korrel steekt even boven de cel uit en zet via een tastrol telkens het cellenrad stop. Een as, die met een snelheid draait, overeenkomende met de gewenschte zaaiafstand, brengt het cellenrad weer in beweging. Hierdoor is men zeker, dat met de gewenschte regelmaat korrels uit het cellenrad vallen. Deze komen inde kamertjes vaneen zaairad, dat ervoor zorgt, dat de gang van het uitkiesmechanisme tot aan de grond niet onregelmatig wordt. Aangezien het cellenrad met de pallen niet snel genoeg kan werken om voldoende nauw te kunnen zaaien, is bij de proefmachine het cellenrad met wat daarbij behoort in 10-voud op hetzelfde zaairad gemonteerd. De machine wordt daardoor zeer ingewikkeld en dus duur. Minimum zaaiwijdte 2.8 cm inde rij. Dit is vrij veel. De Schr. merkt op, dat de machine pas ineen aanvangsstadium is, maar goede vooruitzichten biedt. 182. ANONIEM. Praktische Maschinenarbeit beider Rübenernte. D. Landw. Pr. Jrg. 64, bis. 551. C 37). In Duitschland wordt veel aan machinaal bieten rooien gewerkt en wel inde richting van rooien en ineen rij leggen, zoowel als het reinigen en ineen wagen afleveren. Dit laatste vordert zeer veel kracht. Een aantal foto’s vaneen gehouden onderzoek laat het werk van eenvoudige ploegen, omgebouwde aardappelrooiers en ingewikkelde werktuigen zien. TRANSPORT. 183. GÜNTHER, H. en NITSCHE, H. Die Arbcitsersparnis bei auf Kugellagern laufenden gnmmibereiften Ackerwagcn. Landw. Jalvrb. B. 85, bis. 237—244. C 37). Met verschillende lasten beladen liet men twee wagens, waarvan de één op ijzeren wielen, de andere op gummibanden, een deel veldweg en een deel straatweg langs trekken en stelde de trekkracht vast, De tijd werd eveneens opgenomen. De resultaten blijken sterk ten gunste van de luchtbanden te zijn. Naar gelang van de last wordt de benoodigde trekkracht bij luchtbanden ten opzichte van de ijzeren wielen minder en varieert op de straatweg tusschen 27 en 6 % bij o resp. 2250 kg belasting. Bij luchtbandwielen varieerde de kracht van 91 tot 46 %. 184. SCHMITZ, F. D. Luftbereifnng landwirtschaftlicher Maschincn und Ger'dte. Forschungsdienst B. 4. bis. 520—329. C 37). Dit artikel geeft een overzicht van de voornaamste literatuur op het gebied van het gebruik van luchtbandwielen bij landbouwwerktuigen. Eerst nadat deze banden bij wagens gunstig waren gebleken, ging men over tot het gebruik ervan bij de verplegings- en oogstwerktuigen. Het groote voordeel van luchtbandwielen is de besparing aan trekkracht, die de helft tot twee derde kan bedragen. Men kan daardoor meer laten trekken of sneller rijden. De benoodigde trekkracht is afhankelijk van de druk inde band. De voornaamste gegevens worden genoemd. De maat van de band heeft voor de trekkracht weinig beteekenis. Een nadeel van gummibanden is het vlugger slippen dan bij ijzeren wielen. Geringe hoeveelheden vocht inde bovenste laag van de akker kan een trekker buiten werk stellen. Men komt hieraan

851