Wii zijn het daarmede volkomen eens en daarom mag in het Officieel Orgaan van den Nederlandschen Tuinbouwraad een woord van protest tegen hetgeen men aan onze tuinbouwers geliefde voor te zetten, niet achterwege blijven.

Expeditie-voorschriften.

VI.

Wie op de Vereenigde Staten van Noord-Amerika handelt, heeft zijne kweekerijen onder inspectie van den Phytopathologischen Dienst te stellen en daartoe jaarlijks vóór den Isten December bij het Hoofd van dien Dienst te Wageningen voor het volgende kalenderjaar eene aanvrage in te dienen.

Een viertal dagen vóór de zending wordt gepakt, zendt men een certificaat volgens model en op zegel van 15 cent in hoofdsom ingevuld en onderteekend op aan den bovengenoemden ambtenaar, opdat inspectie der zending zal kunnen geschieden. In plaatsen, waar een controleur van den genoemden Dienst is gestationneerd, wordt aan dezen kennis gegeven, wanneer de gewassen voor inspectie gereed staan, terwijl men van dezen het naar Wageningen opgezonden certificaat terugontvangt. Voor elk certificaat wordt 50 cent in rekening gebracht (boven de zegelkosten), terwijl voor duplicaten eveneens op zegel geen extra kosten worden berekend. Het schijnt aanbeveling te verdienen, voor z.g. zendingen „in bond” het certificaat in duplo op te zenden, omdat het is voorgekomen, dat men van zulke zendingen het certificaat in de haven van New York vasthield, zoodat er dan op de plaats van bestemming geen kon worden getoond.

Op elk collo moet een z.g. „copy-certificate” worden bevestigd. Deze „copies” worden volgens model op karton gedrukt en in een zoo groot aantal, als men in één seizoen colli denkt te verzenden, vooraf opgezonden aan het Hoofd van den Phytopathologischen Dienst, opdat zij genummerd en van een stempelafdruk voorzien kunnen worden. Men bevestige deze „copies” zoodanig op de colli, dat zij niet verloren kunnen gaan.

Voorts moet op ieder collo worden aangebracht een „tag”, waarop wordt ingevuld: I®. Het nummer der aan den ontvanger verstrekte vergunning tot invoer van planten, dat men vooraf dient te vernemen; indien noodig, kan dat nummer evenwel nog in de haven van aankomst worden ingevuld; 2®. het adres van den afzender; 3®. het adres van den ontvanger; 4®. den inhoud van het collo volgens vastgestelde rubrieken.

Men vrage bij een handelaar op Amerika een model of late deze „tags” drukken bij eene drukkerij in een centrum van export op de Vereenigde Staten, waar men op de hoogte kan zijn. Er wordt thans veelvuldig gebruik gemaakt van aaneengehechte „tags” en „copies”, wat in de practijk schijnt te voldoen, omdat het aan de kist bevestigen van één stuk carton gemakkelijker is dan daarop twee verschillende stukken vast te spijkeren.

Bij verschillende spoorwegmaatschappijen in Amerika gelden diverse tarieven voor planten, die nog al uiteenloopen, weshalve het goed is alle boomkweekerij-artikelen

steeds aan te geven als „dormant shrnbs” of „dormant trees”, waardoor de laagste vrachtberekening wordt verkregen. Men geve deze omschrijving ook op voor het in de haven van afzending uit te maken connossement, daar dit gewoonlijk door de spoorwegmaatschappijen wordt overgenomen.

Op de colli moeten worden vermeld het land van herkomst en de benaming van den inhoud. In verband met hetgeen boven is meegedeeld, wordt op de colli gewoonlijk aangegeven: „shrubs-Holland” of „trees- Holland”. Vaak leest men daarbij nog de in gewone gevallen wel overbodige aanwijzing: „keep cool”.

De Amerikaansche spoorwegmaatschappijen eischen, dat de plaats van bestemming op elk collo voorkomt, welke plaatsnaam thans echter, nu ieder stuk van een „tag” is voorzien, niet meer speciaal op het collo behoeft te worden geschilderd.

Van Nederland uit varen twee directe lijnen naar New York, waarvan een, de Holland-Amerika lijn, onder Hollandsche vlag. Deze lijn onderhoudt ook een geregelden dienst met Boston en Philadelphia en een anderen directen dienst met Norfolk, Newport News en Baltimore, terwijl voor het zuidelijk deel der Vereenigde Staten eene directe verbinding wordt onderhouden met Savannah.

De vrachttarieven loepen bij de verschillende maatschappijen nogal uiteen. De Holland-Amerika lijn berekent alles naar kubieke maat, terwijl de Uranium lijn, eene Engelsche maatschappij, die van Rotterdam afvaart, gewicht vracht berekent. Voor de groote en geregelde afzenders worden speciale contractvrachten gemaakt en wel bij de Holland-Amerika lijn tegen de navolgende prijzen, alles berekend per 40 kubieke voet ( = één maatton):

Bloembollen, Spiraea’s (Astilben) en Convallaria’s: 25 shilling.

Planten en struiken, groenblijvende planten en Coniferen inbegrepen: 18 shilling.

Jonge boomen met afvallend blad, geen struiken of groenblijvende planten, noch Coniferen: 15 shilling. Planten in manden, kuipen of linnen, ieder collo slechts ééne plant inhoudend, benevens losse planten: 12 shilling 6 pence.

Goedkoope stamboomen in kisten, langer dan 12 voet en in balen (pakken): 12 shilling 6 pence.

De vrachtprijs van 12 sh. 6 p. dezer beide laatste groepen is thans (vanwege den oorlogstoestand tijdelijk?) verhoogd tot 15 shilling.

Op deze laatste rubriek wordt voor zeer groote zendingen nog een gunstige uitzondering gemaakt, nl. wanneer deze boomen verscheept worden in hoeveelheden van meer dan 200 ton (maat) op één vrachtbrief. In dit geval betaalt men slechts 10 shilling per ton (40 kubieke voet).

(Ook deze bepaling is vervallen. Zie boven.)

Het bovenstaande tarief geldt voor vervoer naar New York, Boston, Philadelphia, Norfolk, Newport News en Baltimore.

De goederen moeten twee dagen vóór het vertrek van de boot franco langszijde van het stoomschip te Rotterdam worden afgeleverd, hetzij per boot of per spoor. Voor