plaatsen, waar » vaii het gerammel der toornen gesproken wordt.” Ook geeft «de geleerde vriend” nog een korte geschiedenis van de explicatie der bellen en haalt als »oudste patroon” derzelve aan : Rabbi Kimchi, die het gevoelen van eenen anonymus had overgenomen.

Een andere text schijnt mede bijzonder gezocht geweest te zijn. Het was Daniël IV : 30. »Is dit niet het groote Babel dat ik gebouwd heb tot een huis des koningrijks door de sterkte mijner magt en ter eere mijner heerlijkheid.” Hofstede haalt verscheidene stukken van leerredenen aan, wier auteurs zich op verschillende punten van dezen text hebben toegelegd. Eenigen geven eene geleerde verhandeling van de bouwkunst der ouden; anderen over de magt van Nebukadnezar, één over de heerlijkheid van den vorst. Een ander heeft een zeer dichterlijke beschrijving van Sabels ruïnen, die hij schijnt bezocht te hebben. Hog een ander beschouwt den val van Nebukadnezar uit het oogpunt der geneeskunst en der ziekten bij de Ouden. Hij geeft ons den inbond eener leerrede over »het groote Babel” op, die wij hier laten volgen. «Het gesprek van Nebukadnezar, wandelende op het dak van zijn paleis, geeft den Theologant aanleiding om de oudheid, stigter, grootheid en sterkte enz. dier stad, welke in den Bijbel een berg en doorLucanus de trotsche genoemd wordt, na te sporen, en de dikte van derzelver muren, door Belus of Semiramis begonnen en door Nebukadnezar vergroot, op het naauwkeurigste af te meten. Hij stelt zich met den hoorder op