is beter voor zoodanigen, dan door die personen te worden geëxamineerd, voor welke eene langdurige bekendlieid hun een zeker vertrouwen heeft ingeboezemd. En wie zullen beter in staat zijn dan die onderwijzers, die reeds vroeger in de gelegenheid waren hunne meerdere of mindere bekwaamheid op prijs te stellen? Hoe zal voor zoodanige personen ooit op eene andere wijze eenen rigtigen maatstaf kunnen gevonden worden, welke in staat is de vereischte waarborgen te geven? En ook het tegenovergestelde behoort niet te worden over het hoofd gezien. Er zijn velen , die zich zouden beroemen kunnen , door te ver gaande vrijmoedigheid hunne examinatoren een rad voor de oogen te hebben gedraaid; ook dit kwaad zoude op deze wijze zeer gemakkelijk kunnen worden vermeden, indien het onderzoek aan personen werd opgedragen, wien eene langdurige ondervinding ook eenigzins met het karakter van den leerling heeft bekend gemaakt. Al deze argumenten mogen vooral ten opzigte van admissie-examina tot de hoogeschool van groot belang zijn, evenzeer behoort ook de wijze van studie en de middelen, welke den leerling tot de kennis der verschillende wetenschappen hebben gebragt, worden in aanmerking genomen. Vooral dit onderzoek is in betrekking tot geschiktheid voor eene vrije studie van zeer veel gewigt.

Het spreekt van zelf, dat een oordeel hieromtrent bezwaarlijk anders dan door hen kan beoordeeld worden.