«Bij het lezen werden alleen de latijnsche karakters in verschillende vormen gebruikt.

»De onderwijzers werden door de zendelingen steeds opgewekt om door vragen, opheldering en vertellingen dit onderwijs ontwikkelend en boeiend te maken.

»De besten hunner bleven echter beneden hetgeen gewenscht werd.

»Het schrijven geschiedde naar voorbeelden op het bord en naar, meestal door den onderwijzer zeiven geschreven, methodische reeksen. In enkele scholen was ook het stel gedrukte schrijfvoorbeelden, door het Gouvernement verkrijgbaar gesteld, voorhanden.

//Bij het rekenen werd in de laagste klasse de samenstelling en ontbinding der grootheden duidelijk gemaakt door streepjes op het bord. Van het rekenen uit het hoofd, waartoe daarna werd overgegaan, werd echter te weinig werk gemaakt. Verder werd het rekenen min of meer beredeneerd onderwezen, door het uitwerken van voorstellen op de lei en op het bord.

»Een viertal boekjes met voorstellen voor de behandeling, ook met tiendeelige en gewone breuken en den regel van drieën, werd daarbij gebruikt.

»Het onderwijs in de aardrijkskunde bepaalde zich hoofdzakelijk, aau de hand van een leesboekje en ondersteund door eene duidelijke kaart, beiden door N. Graafland vervaardigd, tot het geboorteland, dat de leerlingen tot in bijzonderheden leerden kennen.

//De naast aangrenzende eilanden werden daarbij niet onaangeroerd gelaten.

//In enkele scholen ging de onderwijzer zelfs nog iets verder, en wel tot de groote en kleine eilanden van den Archipel, die in groote omtrekken werden behandeld.

«De schoolkaart bovenbedoeld, werd nog slechts op enkele scholen gevonden. Intusschen maakte hier en daar de onderwijzer nog wel gebruik van andere kaarten, hetzij gedrukte, hetzij door hemzelven geteekende.

//Enkele onderwijzers waren in het bezit van groote kaarten van de beide halfronden, die zjj, ten gebrnike bij dit onderwijs, in de school ophingen.