Onder het meergenoemde getal van 85 waren op dat tijdstip slechts 4 meisjes: allen niet-christenkinderen, bij Europeanen aan huis, en door dezen mij aanbevolen, gelijk dit ook met sommige jongens het geval is. Intusschen maken ook de christenmeisjes van de school gebruik; doch ook bij dezen mag dit vooral niet te lang duren, daar zij al spoedig zoo niet op broertjes of zusjes, dan toch op het huis moeten passen, of ook wel meer direct bij het bedrijf der ouders behulpzaam zijn. Trouwens ook bij de jongens is dit niet zelden de reden van veelvuldig verzuim of vroegtijdig verlaten vau de school. En alles in aanmerking nemende, kan men onder de orang ketjil of de mindere klasse der bevolking, waartoe mijne leerlingen met geringe uitzondering behooren, wel niet anders verwachten; zoodat ik dan ook wel verplicht ben, dezen toestand, hoe onaangenaam ook, voor lief aan te nemen.

De leervakken werden zoo even in het voorbijgaan reeds genoemd. Onnoodig zal wel zijn daarbij te voegen, dat van mijne zijde aan lezen en schrijven wat uitgebreider beteekenis wordt gegeven, dan door mijne leerlingen wordt bedoeld, en dat ik ook bij het rekenen aan die methorle de voorkeur geef, die aan hunne ontwikkeling het meest bevordelijk schijnt. Het lezen en schrijven van Maleisch geschiedt met Romeinsch karakter, door de leerlingen tjörö londö (Hollandsch) genoemd, waarom zij daarin ook veel schik hebben. Sommigen, die lang genoeg de school bezoeken, ontvangen ook wel onderricht in het Maleisch met Arabisch karakter, benevens in de aardrijkskunde, een vak, dat slechts in de hoogste klasse opzettelijk behandeld wordt, en daar nog altijd tot Ned. Indië moet worden beperkt.

Bij alle vakken van onderwijs bedien ik mij van de