dingsopvoedingstaak een open oog heeft, maar de oorlog met zijn vérstrekkende gevolgen op economisch gebied, heeft ook hier veel mogelijkheden voorloopig tot onmogelijkheden gemaakt. Maar al is men dan voorloopig nog niet in staat om een reeks wand- of bouwplaten te doen verschijnen, betrekking hebbende op de Nederlandsche Zending, er is toch in het buitenland een en ander verschenen, dat zeer onze aandacht verdient en een belangrijk hulpmiddel zal kunnen zijn voor het geven van Zendingsonderwijs.

Ik noem dan-allereerst een tweetal groote wandplaten, geteekend door den bekenden HAROLD COPPING en uitgevoerd in fraaien kleurdruk. Deze platen meten 50 bij 75 c.M. (beeldgrootte). De eerste „The Hope of the World" stelt voor, Jezus temidden van vijf k i nderen. Wat deze mooie voorstelling tot een treffende Zendingsplaat maakt, is, dat de teekenaar uit ieder werelddeel een kind afbeeldde (in de nationale kleederdracht). Zoo krijgt de titel „The Hope of the World" een dubbele beteekenis: Jezus de Verlosser voor de geheele wereld — en: de kinderen, van welk ras ook, de toekomst der wereld. Bij deze plaat verschenen twee boekjes met vertelstof. Ethel J. Archibald en E. Mildred Nevill schreven daarvoor een werkje ender den titel :„Children of the BigWorl d", met de hoofdstukken: „The little Indian Girl" — „The South Sea Sister" — „The Chinese Boy" — „The African Boy". Hier wordt dus van het Europeesche kind geen verhaal verteld. Dit geschiedt wel in een kleiner werkje van een anderen uitgever, geschreven door Maud M Higham. Het bevat u i tpuntingen voor verhalen en is getiteld: „A C o u r s e of SixLessons on the Picture The Hope of the Worl d". Beide boekjes zijn van aardige plaatjes voorzien. De bedoeling is, dat deze op grooter schaal worden nageteekend en gekleurd. Bij die vergroote platen wordt dan het bijpassend verhaal verteld. De belangstelling der kinderen is dan goed voorbereid op de eigenlijke plaat van Copping, die dan eerst later vertoond wordt. (Men behoeft natuurlijk deze wijze van behandeling niet slaafs te volgen en kan bijv. zelf namen bedenken voor de 5 kinderen en uit de