te noemen, om geen anderen term te gebruiken. Langzaam aan verzamelen zich de mannen onder het afdakje, waar de kisten staan, praten wat met elkander, een enkele begint op de kisten te slaan en te stompen, ten teeken, dat hij meer vocht wenscht, waartoe dit dan ook in koperen ketels wordt aangevoerd, waaruit het zoo uit de tuit wordt gedronken, zonder beker te gebruiken. De vicieuze cirkel is begonnen, hoe meer geschreeuw, hoe meer drank wordt aangevoerd en hoe meer hiervan wordt gedronken, hoe sterker het roepen wordt. Het slaan op de leege, holklinkende kisten, wordt afgewisseld met schudden en stampen ermee, hetgeen, samen met de verhitte gezichten in het rose fakkelschijnsel nu niet bepaald het meest aantrekkelijke tafereel vormt. De stemmen zijn schor, de glazige oogen staren verdwaasd in het rond, zoeken weer den ketel, waarvoor, als deze niet spoedig verschijnt, weer geslagen en geschud wordt.

Nu moet het dan toch maar. gebeuren en een oude vrouw wordt uit het huis geroepen, om bij de kisten te komen zingen (menani). Hier en daar doet een enkele mee, een ander stampt weer tijdens dit gezang met één der kisten of slaat er op onder uitstooten van onsamenhangende klanken. Eindelijk verstomt het gezang, schreeuwen en gillen klinkt dooreen en men neemt de kisten op, rent er mee over den open grond voor het huis, dansende en springende, duwende en trekkende, waarbij men de kisten de beweging geeft als van een prauw in zware zee, op en neerdansend op de golven. Nu rent men er het huis mee binnen over den oprit, die nu duidelijk zijn bestaansrecht bewijst. Men gaat voort met dezelfde beweging van de kist in huis, er voor zorgende, dat men vier keer de doodenstelling is rondgeweest. Een ieder gilt en duwt en trekt mee, waarbij blijkt, hoe nuttig het is, dat de hoornvormige versieringen afneembaar zijn en er ook inderdaad afgehaald zijn. Trouwens, zij komen zelfs nu niet ongeschonden uit den strijd en hier of daar is wat afgebroken door het stcoten tegen huispalen of daksparren.

Onderwijl is door anderen het scherm van de doodenstelling verwijderd en de heidensche goeroe geroepen voor het afroepen en belezen der dooden, alvorens deze in de kisten worden gelegd. Wachtend op de komst van den goeroe en ook tijdens