arbeid en haar sociale-filanthropische hulp. Maar op elk gebied stuit zij op bezwaren. Straatprediking is slechts in beperkte mate mogelijk. Van de kranten en tijdschriften kan zij zich nagenoeg niet bedienen, omdat haar geen plaats wordt gegeven. In Egypte is met betrekking tot de zendelingen een „numerus clausus" ingevoerd; slechts in vacatures kan worden voorzien. In Eritrea en Abessinië zijn alle Zweedsche zendelingen uitgewezen. Turkije heeft onlangs de laatste zusters van den Frankfurter Hilsbund weggezonden. Voor de lectuurverspreiding maakt het Literatuur-comité te Kairo zich verdienstelijk, maar nu in Turkije en Perzië alle vreemde, ook Arabische woorden, worden uitgebannen, veroorzaakt dit voor herdruk vele kosten.

Vroeger was de school een dankbaar gebied voor de zending; maar daarmee is het thans uit. In Turkije had de American Board een voortreffelijk schoolsysteem van volksschool tot universiteit opgebouwd, dat echter voornamelijk georiënteerd was op de Grieksche en Armeensche Christelijke bevolking, maar sedert die bevolkingsgroepen verdreven zijn, verloor dit onderwijs zijn beteekenis. De regeering gebruikt de scholen voor het propageeren harer nationalistische politiek en maakt scholen van buitenlanders onmogelijk. De Turksche taal is het voornaamste vak van onderwijs geworden; geschiedenis en aardrijkskunde mogen alleen door Turksche onderwijzers worden onderwezen; op de zendingsscholen moet men ze toelaten en salariëeren naar een door de regeering ontworpen tarief. Aan het Christelijk onderwijs mogen Mohammedanen niet deelnemen. Leerlingen boven de 15 jaar mogen wel onderwijs over het Christendom ontvangen, maar niet in klas-verband. Ook in Iran zijn volksscholen van de zending uitgaande niet meer mogelijk; ten hoogste kan zij daar middelbare scholen onderhouden. Ook in Egypte neemt de regeering het geheele onderwijs in de volksscholen in handen.

De medische arbeid ondervindt moeilijkheden waar de eene regeering na de andere zich het recht voorbehoudt om medische diploma's naar eigen maatstaf te beoordeelen, of een volledig arts-examen in de Turksche taal aan een Turksche universiteit te eischen. Tot nu toe zijn nog vele uitzonderingen toegestaan, maar dit wordt minder. De Near East Relief heeft