op een bepaald doel. Dat wordt wel wat eenzijdig, maar men bereikt er iets mee, dat de menschheid ten goede komt. „Deze kerkvorm is niet berekend op staan, maar op gaan."

De Duitsche zending in China. — Reeds vroeger hebben wij de aandacht gevestigd op de ,,drei B-Missionen" (Basel, Barmen, Berlin), die in Zuid-China werken, niet omdat zij op zichzelf zoo belangrijk zijn, maar wel omdat zij zich in het binnenland hebben gevestigd en daar een Chineesche kerk opbouwen, in tegenstelling met de groote Amerikaansche en Engelsche zendingscorporaties, die haar hoofdkwartier in de groote handelssteden langs de kust hebben en vandaar het binnenland trachten te bewerken. Een corporatie, die in het binnenland zelf haar zetel heeft, leeft veel meer mee met de boerenbevolking en oefent daar meer invloed, al blijft haar werk kleiner van omvang. De Duitsche zending had minder behoefte aan samenwerking met de Angelsaksische en bleef meer afzijdig, meer op het platteland gericht.

Van de drie is de Basler Mission de belangrijkste. Zij heeft in de provincie Kwantoeng een Hakka-kerk kunnen stichten, » die thans 15.168 leden telt. Een zoodanige kerk kan in den eersten tijd alleen bestaan door de hulp van de stichtende corporatie; deze moet haar subsidie gaandeweg verminderen. Daar de Basler Mission haar voedingsbodem voor een deel in Zwitserland heeft, kon zij haar bijdrage geleidelijk inkrimpen en was zij niet tot geforceerde maatregelen gedwongen tengevolge van de deviezenbepalingen der Duitsche regeering. Haar arbeid wordt echter op andere wijze belemmerd, door de concurrentie der R. K. Missie, van de Pinksterbeweging en de Sabattisten. Ook is merkwaardig, hoevele z.g. Freimissionare, zendelingen, die voor eigen risico werken zonder eenige corporatie achter zich, op dit terrein zich hebben gevestigd; zoo b.v. de ware Jezus-gemeente, de Gemeente der Geestesgenade, de familie van Jezus, de kleine kudde; deze zendelingen zoeken hun kracht in opwekkings-bewegingen, waartoe zij de reeds door anderen gewonnen Christenen noodig heb-