uren zaten wij met een vijftigtal inwoners dezer gemeente aan tafel, terwijl er na ons nog twee of drie tafels werden aangericht. Men kan daaruit zien, dat de deelneming zeer algemeen was. Dat ons dit verheugde, begrijpt zeker ieder.

i, Wij hadden thans gezien, met hoeveel ingenomenheid men onze paulina ontving. Zooveel ons mogelijk was, hadden wij onze deelneming in hun gemeenschappelijk geluk betuigd. De zon begon nu aanmerkelijk te dalen. Wij wenschten met onze lievelingen nog vóór den avond te huis te zijn. Te half vijf lieten wij daarom onze paarden zadelen, en de kar gereed maken voor de kinderen om huiswaarts te keeren. Maar nu kregen wij nog een tooneel. Onze kinderen verlangden niet zonder paulina terug te keeren. Zij hadden al de drukte van deze dagen voor een pretje aangezien, in de stellige overtuiging, dat alles zoude blijven gelijk het was. Zij verlangden dat paulina bij hen bleef. En toen zij zonder paulina terug en in de kar moesten, waren er wat andere gezigten op te merken, dan toen zij des morgens in de kar klommen. En des avonds te huis begon onze catharina nogmaals dapper te schreijen, toen mijne vrouw hare viaag: of paulina dan van nu af aan werkelijk te Penassen zoude blijven? bevestigend beantwoordde. Zeer naïef vroeg zij toen nog met tranen in hare oogjes: //Maar hoe heeft mama dat toch kunnen toegeven, dat laazar onze paulina kwam halen"?

„Wat de kinderen toen reeds gevoelden, wordt heden maar al te goed ondervonden. Paulina's plaats is nog niet vervuld. Zij had zoovele goede eigenschappen, als zelden bij elkander in een enkel persoon van onze Minahassers gevonden worden. In haar kan men weder zien, wat er bij goede leiding van dit volk, ook van de vrouwen te maken is. Voor mij was dit feest dan ook dubbel aangenaam, 't Was tot zekere hoogte de verwerkelijking van een ideaal. Ook van onze Alfoeren namelijk kan men menschen maken, menschen in den verheven' zin van het woord: beelddragers Gods, harmonisch ontwikkelde wezens. Ook onze Alfoeren zijn vatbaar voor zoodanige ontwikkeling van het verstand en vorming van