- 683 -

Odilon Redon.

Kunstzaal De Bois, Haarlem.

Sedert het begin van dit jaar bestaat te Haarlem de kunsthandel van den heer J. H. D e Bois.

Hoe het komt, weet ik niet, — maar tot nu toe was het bestaan van deze zaak mijne aandacht ontgaan.

Haarlem is niet in de eerste plaats de stad waar men naar moderne en modernste kunst zoekt. Wie in de drie grootste steden van ons land geregeld alle tentoonstellingen bezoekt; wie de evoluties der modernen volgt zooals zij vooral te Amsterdam te zien worden gegeven; wie bovendien zich in Den Haag en Rotterdam geregeld op de hoogte houdt van het artistiek gebeuren, — kan

meenen dat hij geen blik voor Haarlem behoeft over te hebben, tenzij men dan naar het Frans Hals Museum of het Kunstnijverheidsmuseum gaat zien-

Toch blijkt degeen die zóó denkt ongelijk te hebben.

Er bestaat namelijk een Kunsthandel DeBois, en deze toont wel degelijk de belangstelling waard te zijn.

Uit een mij overgelegd „maandbericht", door den heer De Bois sedert 1 5 Januari uitgegeven, waaruit men een overzicht verkrijgt van wat deze Kunsthandel in den loop van het jaar

heeft gedaan, blijkt dat daar achtereenvolgens zijn gehouden: tentoonstellingen van schilderijen van FelixVallottonen teekeningen van AlfredKubin; van werk van Rassenfosse en litho's van J. H o 1 s w i 1 d e r; van bloemen-stillevens door M a r i e Wandscheer, en een groot aantal prachtige prenten van moderne meesters uit binnen- en buitenland. Om eenigen te noemen : de zeldzame etser en lithograaf Rodolphe Bresdin, de interessante etser F e 1 i x Buhot, houtsneden van Kandinsky en Mare, voor de afwisseling: zeldzaam aardewerk van Colenbrander. Voorts schilderijen, teekeningen, en etsen van Isaaclsraëls, etsen van Bauer, Bosboom, Dupont, James Ensor, Whistier, Meissonier, ook van Jozef Israëls; litho's van Vincentvan Gogh, Isabey, Toulouse-Lautrec, Ch. Shannon, houtsneden van G a u g u i n en anderen.

Odilon Redon

Dit ter kenschetting van het karakter van 's heeren De Bois' kunsthandel, die, naar men ziet, wel zeer modern is.

Sinds begin Juli wordt er nu eene tentoonstelling gehouden van verschillend werk van Odilon Redon.

Schilderijen, teekeningen in zwart krijt en pastel, litho's en een enkele ets, — te zamen twintig in aantal.

Zeer verschillend werk van den ruim zeventig-jarigen, zeer modernen romanticus, den stylist, den fantast, den kolorist, den zeer bizonderen, hoogstaanden kunstenaar.

Odilon Redon is een eigenaardige figuur in de Parijsche kunstwereld.

De jongeren en de modernen rekenen hem, den vieren-zeventigjarige, tot de hunnen; de romantici en de oudere figuurschilders eveneens.

Welke plaats Redon

precies inneemt, is moeilijk in woorden uit te drukken ; men moet het voelen. En men vóelt het, wanneer men zijn werk ziet.

Twee jaar geleden had de Moderne Kunstkring werk van hem, op zijn tweede tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam, October-November 1912.

En ongeveer dienzelfden tijd kon men in een der meest konservatieve kunsthandels van ons land eveneens werk van hem zien.

In dien tijd was de heer Silence [) e g Q i s reeds eigenaar van een aantal zijner werken, — de meeste waarvan thans in zijn kunstzaaltje zijn geëxposeerd.

In dat rustig en sober, maar smaakvol ingerichte zaaltje kan men het werk op zijn gemak bekijken. En dat is noodig, want Odilon Redon vraagt uw geheele en onverdeelde aandacht.

Daar is eene zwartknjt-teekening: „Profil mystique": door een raam, achter planken, komt het strenge, wijdingvolle profiel van een geestelijke half te zien. Slechts het voorhoofd, een oog, den neus ziet gij. De rest is achter een schuins-staande plank verborgen. Maar hoe sterk van expressie is niettemin dit fijn-geprofileerde gelaat, hoe zuiver is het van lijn, hoe mystiek van gebaar! Bovendien, wat is heel die uitdrukking in oogen en houding met weinig bereikt! De daarnaast hangende teekening „La Source" is veel uitvoeriger, veel minutieuser, lijkt ook ouder; maar zij is niet krachtiger dan