108

de arya samadsj.

Vormen der eeredienst.

De voorgeschreven vormen van eeredienst kunnen in twee groepen worden gesplitst: Gewone, d.i. voorgeschrevene; en Buitengewone, d.i. voor bijzondere gelegenheden aanbevolene. De eerste groep bevat de vormen voorgeschreven voor verschillende tijden : dagelijksche, halfmaandelijksche enz., en verschillende omstandigheden : geboorte, huwelijk, enz. Eén bijzondere vorm, die bij alles voorgeschreven is, staat bekend als Hom of Havan; deze wordt volbracht door zuivere ughee» (gezuiverde boter) of „ffkee» vermengd met muskus, saffraan en andere welriekende stoffen, in het vuur te werpen. De oude Hindoegeschriften schrijven zonder uitzondering dit ritueel voor tot alle reinigingsdoeleinden, en ook brengen zij het in verband met regen. Dit essentieele deel van iederen vorm der eeredienst is ook een van de vijf dagelijksche godsdienstplichten van den herboren Arya. De andere zijn :

2) Brahma Yajna — een drievoudige vorm, 's morgens en 's avonds, d.i. bij Sandhya, ten tijde waarop nacht en dag en dag en nacht elkander ontmoeten —: a) Oepasana, meditatie, of de verwezenlijking der Godsidee door de overtuiging dat God alomtegenwoordig is en alles vervult — „dat ik (de vereerder) in Hem ben, en Hij in mij is."

b) Stoeti, of het opzeggen van de eigenschappen Gods, en c) Prarthana, of gebed.

3) Pitri Yajna — vereering van voorouders of ouders; een symbolische dagelijksche herinnering aan de plichten van ieder persoonlijk. (Dit sluit Shradha niet in).

4) Bhoeta of Balt Vaishvadeva Yajna — een symbolische oplegging van verplichtingen jegens al wat bestaat, bezield of onbezield, en dat voor zijn voortbestaan afhankelijk is van den steun van ieder geslacht, — b.v. gekweekte vruchtboomen, gewijde bloemen, huisdieren of ouden van dagen en invaliden.

5) Atithi Yajna — de plicht van den heer des huizes om gastvrijheid te verleenen aan wijzen en vromen.

Een dergelijke vorm van eeredienst is voorgeschreven bij