AUTOMOBIELGEVAAR.

309

die bij Siete en op den voet gevolgd door een dergelijke, die de naburige plaats Fasnia teisterde. Moge het schoone eiland voor dergelijke rampen bewaard blijven !

v. O.

Automobielgevaar.

Naar aanleiding van het tegen een boom aanrijden van een automobiel, waardoor de twee inzittenden het leven verloren en de chauffeur ernstig gekwetst werd, bespreekt de med. dr. Loewenthal in de Umschau van 2 Juli jl. het onvermijdelijke van dergelijke ongelukken.

In verband met het daar gezegde zij het volgende medegedeeld. Uit tal van proeven met licht-indrukken is gebleken, dat ongeveer & secunde noodig is om iemand die een lichtindruk ontvangt er toe te brengen naar aanleiding hiervan eene beweging te doen of, zooals men het noemt, op dien lichtindruk te reageeren. Daar men in de practijk gewoonlijk na het ontvangen van den lichtindruk, tusschen twee of meer bewegingen moet kiezen en dus de hersenarbeid verlengd wordt, zal men den minimalen reactietijd op een halve secunde moeten stellen.

Een auto, die 60 kilometers in het uur loopt, legt in eene secunde 16.67 meters af. Dus zal, nadat de chauffeur een gevaar gezien neeft, de auto ten minste 8.3 meters doorgeloopen zijn, alvorens de chauffeur begint daartegen maatregelen te nemen.

Alsdan kan het door doode punten in het raderwerk nog secunde duren, alvorens de rem werkt. De rem begint dus te werken als de auto 10 meters heeft afgelegd. Verder zal het van de constructie van de auto afhangen, hoever de automobiel nog doorloopt voordat zij ongeveer stil staat. Want dat zij niet onmiddellijk kan stil staan, is duidelijk voor iedereen, die werktuigkunde of ook maar natuurkunde bestudeerd heeft.

Verder moet worden opgemerkt, dat hierboven minima gebruikt zijn. Een chauffeur, die een langen rit achter den rug heeft of nog niet geheel is uitgerust van vermoeienissen van den vorigen dag, zal langzamer reageeren, terwijl ook temperatuur en weersgesteldheid bezwaren kunnen zijn.

Men zal na het bovenvermelde gemakkelijk inzien, dat proefnemingen om cijfers te vinden voor den afstand, waarbinnen een auto, met