OPEN BRIEF VAN VICTOR HUGO OVER VLIEGTUIGEN.

335

een defect krijgen. Voor dit geval moet het vliegtuig over een valscherm beschikken. Het valscherm is de reddingsboot van het vliegtuig.

Onze slotsom is dus: als men drijven wil, neemt men den ballon, als men varen wil, neemt men het vliegtuig.

De tropische zeeën met hare standvastige winden zijn dus het domein van den ballon; in de gematigde luchtstreek en op het geheele vaste land is alleen het vliegtuig bruikbaar. En daar juist is het groote terrein voor 's menschen werkzaamheid.

Het luchtschip is ontdekt. Nu moet men alleen nog maar de luchtvaart organiseeren.

Opdat de luchtvaart, die nu een droom is, werkelijkheid worde, is slechts een kleine en eenvoudige arbeid noodig: de bouw van het eerste luchtschip.

Wat beteekent zij dan toch, die luchtvaart?

Ik zal het u in één woord zeggen.

Het zal de bevrijding zijn.

Sedert zes duizend jaar, van den eersten mensch af, is de mensch een gevangene, een gebondene. Tot dusver heeft men den mensch trachten te bevrijden door het oude geweldige middel van het doorhakken van den Gordiaanschen knoop, men heeft de beschaving willen bevorderen door den oorlog. Een middel even dom als wreed. Geef den mensch de heerschappij over de lucht en de banden zullen van zelf geslaakt worden.

Wij leven in een tijd van vooruitgang. Maar de vooruitgang wordt dikwerf vertraagd.

Van alle zijden wordt hij tegengehouden. Hij ontmoet eene regeering en men eischt van hem zich te legitimeeren, hij ontmoet een despotisme en men vreest zijn vrijzinnigheid, hij ontmoet een kerk en men behandelt hem als een godloochenaar, hij ontmoet een leger en men weigert hem den doortocht, hij ontmoet een klimaat en hij doet een ziekte op, hij ontmoet eene goot en hij wordt met modder bespat, hij ontmoet een tolgrens en hij wordt tegengehouden, hij ontmoet eene Académie en hij trekt zich terug.