452

DE MOGOLSCHE SCHILDERSCHOOL.

twee families, bedreven in de kunst, bestaan te hebben, maar bovengenoemde plaatsen waren de voornaamste waar ze bloeide. Nu de school zich alzoo over een ruim veld uitstrekte, is het slechts natuurlijk, dat een aanzienlijk verschil in bewerking en in den algerneenen aard der schilderingen valt op te merken, zoodat het mogelijk is vast te stellen, of de exemplaren tot de richting van Delhi, Agra of Lucknow behooren. Enkele van de belangrijkste van deze mogen hier beschreven worden.

Zooals reeds vroeger is opgemerkt, schijnen een aantal Perzische artiesten in het begin der zestiende eeuw naar Indië getrokken te zijn en droeg de invloed dien deze mannen op de inlandsche kunst uitoefenden, er toe bij het karakter der school te vormen. Schilderstukken, die producten zijn van het eigen werk dezer artiesten of van hunne onmiddellijke afstammelingen — hetgeen nagegaan kan worden uit hun sterk lraansche trekken — worden tot de eerste of Perzische richting gerekend. De oud-Perzische geschiedenis en mythologie werden dikwijls uitgebeeld op schilderstukken, die verondersteld werden tot deze school te behooren, terwijl de gelaatstrekken en kleeding der afgebeelde personen het type hebben, dat gewoonlijk met het oude Traan vereenzelvigd wordt. Waarschijnlijk waren enkele dezer producten oorspronkelijke Perzische schilderstukken, door deze immigranten naar Indië gebracht; maar het betrekkelijk groote aantal, dat in Hindostan voorhanden was, wijst duidelijk op het feit, dat deze op een zeker tijdstip in enkele groote steden van noordelijk Indië werden voortgebracht. Fraaie teekening, rijke kleur en kennelijke ouderdom kenmerken de zeldzaamste en kostbaarste exemplaren dezer schilderschool. Van veel later datum zijn de schilderstukken van het Kangra-district, die een bepaalde individualiteit bezitten en aan de Indische kenners als „Kangra kalm» d.w.z. „van het penseel of de techniek van Kangra", bekend zijn. Het is moeilijk voor het bestaan van deze schildersgemeenschap in een betrekkelijk onbeteekenend district in de Pendsjab der Himalaya eene voldoende verklaring te vinden, maar zij bracht tot ongeveer vijftig jaren geleden zeer karakteristieke schilderstukken voort. De kunst