EEN CRISIS IN HET MODERNE MUZIEKLEVEN.

201

nemingen kan hebben voor de toekomst van de toonkunst, niet onderschatten. De Florentijnsche school voor muziek en drama der zeventiende eeuw liet het nageslacht zeker geen onsterfelijke kunstwerken na, maar haar intellectueele en moreele invloed heeft geleid tot het scheppen van het levenswerk van Gluck en Wagner. De theoretische verhandelingen van de Ecole Symboliste met Stéphane Mallarmé aan het hoofd hebben gedurende haar incubatie-tijdperk geen literatuur van in het oog vallende volmaaktheid doen ontstaan, maar die school was middellijk verantwoordelijk voor de schitterende poëzie van Verlaine en Henri de Regnier.

Op een dergelijke manier zal, naar men mag verwachten, de huidige muziek de mentaliteit van een komenden grooten componist beïnvloeden, waarbij deze dan zal gebruik maken van hetgeen zij aan nieuws bracht en zoodoende een nieuw licht laten vallen op vraagstukken, waarvan de bespreking minder prikkelend zou werken, wanneer de oudere manieren om zich uit te drukken nog werden gebezigd. En zulk een, in werkelijkheid, scheppend genie, zal automatisch op den voet worden gevolgd door uitvoerders met een nieuwe roeping en van daarmee overeenstemmende beteekenis.

Maar zoolang de „bevruchting der muziek door dichtkunst en filosofie" geminacht wordt, omdat deze heeten te liggen buiten het gebied der toonkunst, zoolang zullen de moderne scheppende en uitvoerende kunstenaars zich hebben te verwijten dat zij tekort schieten in hun beroep op hoogere artistieke instincten. Ernest Newman heeft het geval in korte woorden verklaard in zijn schijnbaar leerstellig axioma: „De geschiedenis der toonkunst is het verhaal van den langen strijd tusschen het zuiver muzikale en het letterkundige beginsel." Daar wil ik dit aan toevoegen: zoolang het eind van dezen strijd niet is gevolgd door de bezegeling van een duurzaam verbond tusschen deze twee factoren, zal de muziek niet in staat zijn zich te handhaven, de uitvoerders zullen worden tot droge vertooners van technische vaardigheden en nauwkeurige fraseering, en het publiek zal elders ontspanning zoeken voor geest en hart.