HET VERDRIJVEN VAN NEVEL IN EEN VLIEGHAVEN

Wel zeer week van de mentaliteit van die beide figuren af de persoon van den Britschen staatsman, die bij de onvermijdelijk veelvuldige gedachtenwisseling steeds den blik op de toekomst gericht hield en niet moede werd er op te wijzen, dat het groote doel van de te treffen regelingen was een rustig en voor behoud van den vrede geschikt Europa te scheppen, en dat daaraan de eischen van het toenmalig heden ondergeschikt moesten gemaakt worden; hij kwam dan ook met hand en tand in verzet tegen de meer dan barre eischen, meermalen van Fransche zijde gesteld. Maar, al is zijn verzet gelukkig niet geheel vruchteloos geweest, hij kon toch niet over de geheele linie zegevieren over de met groote wilskracht volgehouden desiderata van den Tijger, die, als vanzelfsprekend, niet schroomde gebruik te maken van de in dit debat als een welkom argument aangegrepen omstandigheid, dat Frankrijk zoo geducht had geleden en als vastelandsmogendheid en buurman van Duitschland zijn maatregelen moest treffen om zich zooveel mogelijk tegen een nieuwen aanval te dekken. Onze eindindruk is, dat de argumentatie van Lloyd George bij zijn voortdurend remmen en fatsoeneeren ons dezen doet kennen als iemand van groot formaat, als een der grootste staatslieden van dezen tijd. Ook thans, weer bij de voorbereiding der a.s. Engelsche verkiezingen, trekt hij de aandacht door de door hem aanbevolen weldoordachte en ingrijpende maatregelen ter bestrijding van de werkloosheid.

Intusschen is het, om tot de Saar terug te keeren, als een groot geluk voor Europa te beschouwen, dat de Volksstemming op 13 Januari 1935 het Saargebied daarheen heeft teruggebracht, waar het krachtens traditie tehuis behoort: bij Duitschland. Dat Margaret Lambert dit heeft voorzien en zoo'n juist inzicht had in de beteekenis der imponderabilia, dat zij besefte dat het geestelijke element (om nu van den invloed der onvermoeide Nationaal-Socialistische propaganda te zwijgen) het zou winnen van het economische en het politieke, zou een conclusie zijn, die wij niet voor onze rekening zouden durven nemen.

H.

Het verdrijven van nevel in een vlieghaven.

Nevelvorming, vooral wanneer zij plotseling opkomt, is een van de meest onaangename verschijnselen in een vlieghaven. Daarom tracht men al sinds eenige jaren middelen te vinden om zulke nevels in vlieghavens te doen verdwijnen, waardoor het gemakkelijk landen van de vliegmachine ten zeerste bevorderd zou worden.