HET WESTEN EN HET OOSTEN

heerscht, min of meer de Oostersche muziek vertegenwoordigt. Men neemt aan dat de samenklinkende harmonie ten eenenmale vreemd is aan de Oostersche muziek, die min of meer door de muziek van Indië1) wordt vertegenwoordigd. Eveneens bestaat een heerschend dwaalbegrip, dat de Ragraginïs in een melodisch kleed de specialiteit zijn der Oostersche muziek en vreemd aan de Westersche. Deze en dergelijke begrippen zijn ten opzichte van de muziek ontstaan door het gemis aan de juiste erkenning en waardeering van het bestaan van alzijdigheid of van de ten grondslag liggende eenheid, die door de muziek, Oostersch zoowel als Westersch, stroomt — in werkelijkheid door de muziek van alle landen en rassen en van alle tijden. De liefde Gods in den vorm van muziek werd in het menschelijk hart gestort als een malsche lenteregen. Daarom is het geenszins verrassend, dat de muziek door het haar inhaerent karakter zich boven alle sectarische grenzen verheft. Dientengevolge hebben groepen van Indische hoorders getoond met verrukking en aandacht te kunnen luisteren naar de hoog-klassieke muziek van meesters als Beethoven, Chopin, Mozart en van andere, die mijlpalen der Westersch-klassieke muziek zijn.

Ofschoon de muziek in haar wezen staat boven alle kunstmatige beperkingen, kan haar manier van zich uit te drukken verschillen, en zij doet dit ook zonder twijfel, al naar gelang van tijd, plaats of omstandigheden. Zooals de zwaartekracht verschillend zich toont in de watervallen en in de aantrekkingskracht der zon, zoo tracht de muziek, wanneer tijd, plaats en omstandigheden zulks verlangen, zich door de Rag-raginïs uit te drukken in den hoogsten vorm van de

Volgens de gebruikelijke indeeling zijn er 6 Ragas, ieder met 5 Raginis; Ragini is een verandering van de Raga. De benaming wordt het best vertaald door „Melodie-model"; dat model bestaat uit een keuze van 5, 6 of 7 tonen uit de toonschaal, die bizonder karakteristieke toonschreden bevat en op één toon bizonder gewicht legt, zonder dat deze als bepaalde grondtoon beschouwd kan worden. Ieder gezang of elke compositie moet de bizonderheden bevatten van de Raga of de Ragini waarin zij gecomponeerd zijn.

1) Waar in dit artikel van „Indië" sprake is, wordt Voor-Indië bedoeld. (Vert.).