FRANSCHE INVLOEDEN IN SAKSEN

kleinere afbeeldingen of modellen van enkele der bekendste werken uit het toenmalige Versailles en Parijs. De Apollon servi par les Nymphes, de Enlèvement de Proserpine naar Girardon, de Amphitrite van Anguier, de Air van Le Hongre, de Vénus accroupie, de Renommee en de Mercure van Coysevox, een Leda van van Cleve en nog een paar andere stukken, anoniem of verdwenen, die zeker eens een nauwkeurige studie verdienen. In het midden van de zaal een verkleining in brons van een ontwerp-ruiterstandbeeld van August den Sterke als Romeinsch keizer. Geplaatst op een voetstuk van kostbaren steen, eveneens het model voorstellend van den monumentalen sokkel, voor het standbeeld bestemd. Dat kleine monument „om in het midden van een salon te zetten" is een directe nabootsing van dergelijke verkleiningen, die Girardon zelf naar zijn groote ruiterstandbeeld van de Place Vendöme had vervaardigd; het zou overigens een grondige studie vereischen, die nog niet heeft plaats gehad en die zou aantoonen, in welke mate die onbekende zich heeft laten inspireeren door het werk van Girardon, waarmede de overeenkomst opvalt, en ook door het monumentale standbeeld van den Keurvorst van Brandenburg, Frederik III, te Berlijn, een meesterwerk van Schlüter. Die kwestie van de ruiterstandbeelden is inderdaad nog altijd vrij duister; het standbeeld van Lodewijk XIV te Parijs en dat van Frederik te Berlijn werden met slechts een jaar tusschenruimte ingewijd en dat van Berlijn het eerst in 1697; maar Girardon was sedert vijftien jaar aan het werk en zijn model dateerde van 1685.

Men weet voorts, dat het atelier van Girardon eender merkwaardigheden was van Parijs en als zoodanig sedert langen tijd door alle buitenlandsche artiesten en kunstliefhebbers werd bezocht, die er zelfs dikwijls schetsen maakten. Het schijnt in ieder geval wel vast te staan, dat het Dresdensche ruiterstandbeeld in verkleining in 1715 met de overige kleine bronzen uit Parijs kwam. Van welken grooten Franschen beeldhouwer van toenmaals, die allen met dergelijke ontwerpen bezig waren, was het de arbeid? Laten wij hopen, dat het vraagstuk weldra zal kunnen worden opgelost. De gegevens erover zijn nog van jongen datum, want al had men sedert langen tijd aan de Groene Galerie, die ze heeft uitgeleend, het model van het standbeeld en dat van den Apollon