FRANSCHE INVLOEDEN IN SAKSEN

den souverein, maar slechts voor vier dames stelde in

het Fransch haar spijskaarten en de officieele lijsten van haar leden, haar archieven zoo men wil, op. In het Fransch schreef de bekende Aurora Königsmark haar koninklijken vriend, en in het Fransch liet deze zijn eigen karakterbeeld en dat van zijn Hof weergeven en stelde hij eigenhandig zijn politiek testament: „Règle pour la postérité" op.

Het zou overigens een zeer bekrompen nationalistische houding zijn, te laten gelooven, dat alleen Fransche invloeden den koning en zijn tijdperk zouden hebben geïnspireerd en dat zij alleen in Saksen bewonderenswaardige sporen zouden hebben nagelaten. Men wordt integendeel juist getroffen dooide tallooze invloeden, die elkander daar hebben gekruist en die een zeer hoog denkbeeld geven van de belangstelling en den smaak van den koning of, tenminste, van zijn omgeving.

Hoe zouden wij bijvoorbeeld, onder meer, de Oostersche invloeden stilzwijgend kunnen voorbijgaan! Het Johanneum bevat onbetwistbaar de bewonderenswaardigste collectie harnassen en Turksche uitrustingen voor paarden, van alle musea van Europa; men had er de prachtigste stukken uit te voorschijn gehaald om op de tentoonstelling indruk te maken. De meesten komen ongetwijfeld uit het kamp van Weenen, waar een overvloedige buit werd behaald, die ongelukkig genoeg over heel Europa werd verspreid. Men krijgt hier in ieder geval een hoog idee van de luxe en de bekwaamheid der Ottomanen op het tijdstip, dat hun glorie begon te tanen; nergens anders heeft men zulke bewonderenswaardige uitrustingen, werkelijke kleedij, voor de paarden vervaardigd; feesttooi en geen strijd-uitrusting. Men ziet hier bewonderenswaardige stoffen, met goud en kostbare steenen geborduurd en met dezelfde kostbare zaken en met dikke kwasten afgezet, van een coupe vol artistieken zin en fantasie, tegelijkertijd ontworpen als draperie voor het paard en om den ruiter beter en mooier in het zadel te doen uitkomen. Er bestaat bijvoorbeeld een buitengewone schabrak, geheel met goud en paarlen bedekt, een soort luchtig en onwezenlijk gaas met franjes van schitterende steenen aan dunne gouden draden, dat aan het paard een uitbundigen, luchtigen kraag geeft van pompons, pluimen en glazuren versierselen, dat ook