TIJDENS DE REGEERING VAN AUGUST DEN STERKE

zijn achterdeel bedekt en den ruiter in een fantastisch en oogenverblindend kader vat.

Natuurlijk zijn de Turksche wapenen niet het eenige, dat het Oosten in de Saksische beschaving onder August den Sterke vertegenwoordigt. De toenmaals algemeen geldende smaak voor Chineesche kunstvoorwerpen treedt duidelijk naar voren in ontelbare producten der porcelein-fabrieken en in de geslaagde poging om die industrie te stichten; een zaal, genaamd die der honderd vazen, toonde trouwens duidelijk aan, hoe men, in de periode waarin het vraagstuk der nieuwe vormen niet was opgelost, verfijningen van kleur en stof begon te zoeken door zich van enkele klassieke, Chineesche en Japansche, profielen te bedienen. Er zijn, welteverstaan, in het Saksen van toen de onvermijdelijke stukken, met lakwerk versierd; de collectie van het Paleis van Dresden is niet van een uitstekende kwaliteit, maar zij geeft hier, heel duidelijk, een denkbeeld van het vrij ingewikkelde vraagstuk der betrekkingen, die er bestaan tusschen de Chineesche en Rococo-kunst in Duitschland, een bijzondere nuance van een smaak, die niet van ons afkomstig is en op zeer directe wijze den Duitschen stijl der XVIIIe-eeuwkarakteriseert.

Er zijn nog een ontelbaar aantal draagbare kasten van lak of juweel en-kistjes in Hollandsch-Chineeschen stijl; merkwaardiger is een begin van een ethnografische collectie, die men ons heeft getoond en die stukken bevat, wetenschappelijk uitgezocht, meer naar hun belangrijkheid dan wegens hun schilderachtigheid, uit de meest verwijderde landen van de wereld van toentertijd: Insulinde en Zuid-Afrika inbegrepen. Op dat punt zouden August II — en Le Plat? — bijna als voorgangers kunnen gelden. Maar dat zijn getuigenissen van hun bijna universeele bronnen en informatie-mogelijkheden meer nog dan van hun aesthetische opvattingen en hun smaak, en wij geven er de voorkeur aan, deze algemeene aanwijzingen daartoe te beperken teneinde, tot besluit, de aandacht te vestigen op een laatste vraagstuk, meer speciaal van belang voor de kennis van de groote kunststroomingen in Europa.

Evenmin als de Fransche invloeden de andere buitenlandsche invloeden uitsluiten, evenmin ontnemen zij het eigen