HET ONDERZOEK VAN DE STRATOSFEER

gedurende de 9 uren en 57 minuten van den tocht. Er blijkt uit, dat wij een hoogte bereikten, waarop de barograafaflezingen overeenkomen met een luchtdruk van 51 mm kwik. De normale druk aan het oppervlak der zee bedraagt 760 mm.

Volgens de berekeningen van het „Bureau of Standards" der Vereenigde Staten, duidt 51 mm kwik bij de temperatuur op dat oogenblik, op een hoogte van 18474,56 m boven het oppervlak der zee. Dit is slechts een kleinigheid meer dan tweemaal de lengte van onzen ballon beneden het officieele wereldrecord van 18664,75 m, gehouden door commandant T. G. W. Settle en majoor Chester Fordney. Dus op 190,19 m na zou de door ons bereikte hoogte gelijk zijn geweest aan de grootste hoogte, waarop op het Westelijk Halfrond een ballon gestegen was. Ware de scheur niet ontstaan, dan zou onze ballon waarschijnlijk minstens nog 4572 m gestegen zijn.

De berging van de volkomen ongeschonden gebleven opteekening omtrent onzen tocht door onze barograaf was., zij het ook indirect, iets waardevols. Zij schonk ons de gelegenheid eenige bestaande, moeilijk oplosbare vraagstukken tot klaarheid te brengen en verdere wetenschappelijke gegevens af te leiden.

Op een der in veiligheid gebrachte films ontbrak een gedeelte van de opteekeningen betreffende den druk, maar de tijdstippen en de temperatuur van de buitenlucht waren scherp aangegeven. De afzonderlijke druk- en temperatuuropteekeningen hadden de tijdopteekeningen gemeen; wij waren dus in staat om een tabel op te maken en een curve te teekenen, die aangaven hoe de temperatuur veranderde naarmate van de bereikte hoogte. Dezelfde foto's, die ons de aflezingen van de buitentemperatuur toonden, verschaften ons ook een opteekening van de helderheid van de zon en den hemel, zoomede van de temperatuur binnen de gondel, een en ander gedurende den geheelen tocht.

De temperatuur daalt vrij snel als men zich boven de aarde verheft, en op 6000 of 7600 m is zij zeker beneden o° Fahrenheit, zelfs in den zomer. Stijgt men nog hooger, dan daalt de temperatuur zelfs nog sneller, zoodat zij lager komt dan ongeveer 750 onder o Fahrenheit. Daarna wordt de lucht traps-