VUURTORENS ZONDER LICHT

betrouwbare inrichtingen ter oriënteering van de schepen aangebracht.

Nu gelukt het een binnenvarend schip beter zich te oriënteeren, wanneer in plaats van één oriënteeringspunt meer aanwezig zijn. Daarom heeft men bij internationale overeenkomst besloten alle gevaarlijke ingangen van een groep van drie zendstations te voorzien, waardoor het binnenvaren in belangrijke mate vergemakkelijkt wordt.

Juist zooals iedere vuurtoren zijn bijzondere kenmerk heeft, is dit ook het geval met de zendstations. Iedere groep van drie zendstations zendt een bepaald signaal uit, dat op de zeekaarten en in de zeevaartboeken staat aangeteekend, waardoor iedere vergissing uitgesloten is. Wanneer nu alle drie de stations van een groep eens gelijktijdig hetzelfde signaal uitzonden, dan zou het gevaar bestaan, dat deze elkaar wederzijds stoorden. Men is nu overeengekomen, dat de drie stations voortdurend in een bepaalde volgorde hun teeken uitzenden, waardoor storingen door samenwerking of tegenwerking van de electrische golven voorkomen worden.

Wanneer een schip, dat een vuurtoren nadert, dezen optisch peilt, dan bestaat dit peilen daarin, dat men een vizierbuis of een kijker zoo lang draait, totdat het oog, daardoor kijkende, midden in het seinlicht van den toren ziet. De optische peilmethode is in den grond der zaak zóó, dat men de richting van de vizierbuis zoekt, waarbij het meeste licht erdoor valt. In plaats van de vizierbuis of den kijker denke men zich nu bij de radio-peiling slechts een antenne van een bepaalden vorm, — een raamantenne — die zoo lang gedraaid wordt, totdat de hoofdtelefoon het signaal op zijn luidst waarneemt. Op dat oogenblik is de raamantenne juist op het zendstation gericht. Op een kompas, dat met de raamantenne verbonden is, wordt dan aangegeven in welke richting zich het zendstation bevindt.

De oprichting van zendstations eenerzij ds en de uitrusting der schepen met raamantennen anderzijds heeft de scheepvaart in een nieuw stadium doen treden, dat door bijna volkomen onafhankelijkheid van weersomstandigheden gekenmerkt is.

G. S.