—P^^^^^—BB lllIMil

HET SCHRIKBEELD VAN ORDENING VAN STAATSWEGE

is die, welke de hand zou uitstrekken naar hun bezittingen. En dit geloof en deze vrees dateeren niet pas van Coolidge. Zij hebben in alle eeuwigheid bestaan. Zij zijn altijd te vinden aan de zijde van de bezitters in hun eeuwigen strijd tegen de nietbezittenden.

III

Wij zeiden zooeven, dat Hoover in zijn artikel tot de grondbeginselen tracht af te dalen. Laat ons nagaan, hoever hij daarin gaat. „Wie kan een definitie geven van vrijheid?" vraagt hij. „Het omvat veel meer dan onafhankelijkheid eener natie. Het is niet een lijst van politieke „rechten." Vrijheid is een onstoffelijk iets — vrij te zijn om te belijden, te denken, een eigen meening er op na te houden, rond voor zijn opinie uit te komen — vrij om tegenover onrecht en onderdrukking te stellen rechtszekerheid. Vrijheid wil zeggen, dat 's menschen geest en wil slechts dan werkelijk vrij kunnen zijn, wanneer het individu vrij is om zijn eigen roeping te volgen, zich overeenkomstig zijn aanleg te ontwikkelen, een eigen tehuis te verwerven en voor zich te houden, veilig voor vreemde indringing, zijn kinderen in ordelijke veiligheid op te voeden. Vrijheid houdt in, dat het hem vrij moet staan te verdienen , te verteren, te sparen, op eerlijke wijze bezittingen te vergaren als voorzorg voor den ouden dag en voor hen die hem lief zijn.... In elke generatie hebben zoowel mannen als vrouwen van verschillende nationaliteiten het leven gelaten, opdat de menschelijke energie op die wijze vrij zou zijn. Van onze tijdgenooten liggen te Plymouth Rock, te Lexington, te Valley Forge, te Yorktown, te New Orleans, op eiken voetstap van het Westfront, te Appomattox, te San Juan Hill, in de Argonnen de graven van de Amerikanen, die voor dat doel het leven lieten.... Wanneer over deze grenzen van vrijheid heengestapt wordt, zal Amerika ophouden Amerikaansch te zijn."

Na een langdradige critiek op de wetgeving van de New Deal, eindigt Hoover met deze ontboezeming: „Er zijn nog andere kanalen, waarin ons economisch en maatschappelijk

É